Miksi kutsutaan salamaa,joka ei välähdä vaan "levittää kirkasta valoa"pilvien takana ja paukkuu?Kutsuvat kornblixt(Ekenäs)mutta su

kategoria:luonnonilmiöt

Lisätty: 31.07.2010 - 11:53

Löysin jo ite-elovalkea/salama,sheet lightning,ehkä paukkuminen oli paremminkin kuminaa...
elo(elokuu)+salama

Avainsanat: ohrasalama

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.07.2010 - 13:09

Tuota en tiedö mutta mokä loppukesästä loimottaa ilman ääntä kutsutaan Suomenkielellä elosalamaksi. Nyt huomasinkin että olen jäänyt taas junasta asemalle ja innoissani vastasin kun oli ehditty jo aikaisemmin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.07.2010 - 12:25

Niitä elosalamia on useinkin kesän loppupuolella, oli niitä täällä Turussakin nähtävillä tällä viikolla.Ei niitä ihmiset yleensä pelkää kun ei sitä ääntä tule.Jyrinää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 13:20

Olet jo löytänytkin näköjään vastauksen, meillä päin tosiaan sanotaan niitä elosalamoiksi.
Esiintyy enemmin syksyisin ja eivät jyrise useinkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 14:20

Elosalamat, lapsena olen niitä todella paljon nähnyt mailla nuo evät jyrise..
tällä viikolla oli Turussa jokunen ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 17:03

Ruotsinkielen korn on varmaan tarkoittamassa samaa kuin elo eli vilja tai tähkä, siis kypsä vilja. Kukahan lienee tuonkin sanan suomeksi keksinyt. Elosalama on kaunis nimitys loppukesän valoilmiölle, vaikka ei sillä elämisen kanssa olekaan mitään tekemistä.
Mistähän tulee sana elohiiri ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 17:16

Elosalamat on niitä jota en pelkää vaan aina ihailen.Meillä on otolliset paikat katsella niitä.Tähtitaivaskin näkyy kauniisti terassilta. Nyt ollut monena ilta iso appelsiini taivaalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 18:34

Kalevantulet eli elosalamat tarkoittavat näkyviä salamaniskuja, jotka tapahtuvat niin kaukana, että ne eivät kuulu. Salamanisku kuuluu enimmillään noin 15 km:n päästä, joten elosalamat ovat tätä kauempana. Toisaalta näin kaukana iskevät salamat näkyvät huomiota herättävinä vain pimeällä.
Vanhan uskomuksen mukaan elosalamat tuleennuttavat viljan. Muita kansanomaisia nimityksiä ilmiölle ovat elovalkeat, elonkypsyttäjät, ohrasalamat ja kapeenvalkeat. ( wiki)

Lapsena oli turvallista istua isän sylissä, ei pelottanut ukkonen lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 19:16

Elosalamoita ainakin on näkynyt, olisikohan ne niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 10:21

Elosalama
on salama, joka nähdään niin kaukana (yli 15 km), että jyrinää ei kuulla. Nähdään tavallisimmin elokuussa, jolloin öiseen aikaan on riittävän pimeää kaukaisen salamoinnin havaitsemiseen. Ilmiöstä käytetään myös nimitystä kalevantuli. - Heat lightning

täältä selitykset muillekin ilmakehän ilmiöiden nimityksille

www.fmi.fi/kuvat/abc102009.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 10:40

Elosalamiksi minä olen kuullut niitä mainittavan. Syksyinen ilmiö.