Miksi ihmiset eroavat kirkosta, kuulutko sinä kirkkoon?

Avainsanat: kirkosta eroaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.07.2010 - 22:00

Kyllä minä kuulun siihen julkisesti parjattuun ev.lut.seurakuntaa.
Aina sanoin, että kun tyttäreni pääsee ripille, eroan kirkosta. No siitä on jo 25 vuotta, eikä mitään ole tapahtunut.
Mieheni ei kuulunut mihinkään kirkko- tai uskontokuntaan ja hänelle marmatin, että liity nyt, jos satut
aikaisemmin kuolemaan, kun minä niin saan halvemmalla Sinut hautaan.
Kuolema tuli kuitenkin ennen sitä, hänet siunattiin ev.lut.mukaisesti. Kalliimpaahan se oli, mutta onkos nyt minun asiallista tässä yhteydessä puhua rahasta, totuus kuitenkin oli se.

Eikä se "kirkon kirous" vielä loppunut eikä taida loppuakaan koskaan. Muutin tänne Keuruulle ja täällä on
kallis kirkollisvero, mutta aioin käyttä hyväkseni seurakunnan tarjoamia palveluja. On monelaista toimintaa minulle vanhemmalle ihmiselle, on näkö-, vammais-, lähimmäistupaa ym.
Eihän siellä jäsenkirjaa kysytä, mutta pienellä paikkakunnalla on tutumpaa kokoontuminen ja ei olisi kiva rikkurina olla siellä.

Kysyit miksi eroavat? Kyllähän syyt ovat moninaiset varmasti ja henkilökohtaisiakin
On repiviä riitoja eri asioista, mutta voi olla raha kysymyskin jollakin.On myös asennekysymys.
Minä kun tulin tänne Keuruun seurakuntaan nyt vuodenvaihteen edellä ja ollessani yhteydessä kirkkoherranvirastoon, siellä pastori tuli juttusilleni ja keskustellessamme pyysi, että en teitittelisi häntä, kerroin että minussa on senverran "herranpelkoa, että en Sinuttele teitä.
Olipa ihmetellyt jälkeenpäin. Ja vielä voin kertoa, että sen jälkeen kirkko tuli minua aivan kuin lähemmäksi. Kyseinen pastori siunasi kotini ja kertoi, että jos vielä naimisiin menet ja hän vihkii, niin hän ei kysy minulta tahdotko, vaan kysyy, vieläkö meinaat?
Eikös tämä ole sitä juuri, että kirkko lähestyy seurakuntaa

Omalla kohdallani olen taattu varma, että tämän kirkkotien minä kuljen pääteasemalle asti.

Lisätty: 30.07.2010 - 22:22

No tämä on nyt totta ja leikkiä, mutta kaikki on totta mitä olen kertonut.

Lähteet:
omat harkinnat ja tulokset

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.07.2010 - 21:16

Olen kuulunut kirkoon ikäni...enkä meinaa erota..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2010 - 21:21

en kuulu kirkkoon, enkä muuhunkaan seurakuntaan.
tosin jouduin liittymään välillä, koska mieheni halusi kirkkohäät, mutta uudelleen erosin.
kirkosta eroaminen on helpompaa kuin siihen liittyminen, oli kuulustelu Kallion kirkkoherran virastossa ja piti perustella miksi liityn, rehellisesti vastasin syyn .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2010 - 22:26

Kuulun LPR Ev.Lut seurakuntaan. Ehkä kirkko on liian kaukana meitä tavallisia pulliaisia ja moni huomaa ettei se anna hänelle mitään, siintä kai ero pääasiassa johtunee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2010 - 22:41

Olen ikäni kuulunut kirkkoon mutta viime vuonna erosin. Uskoni Jumalaan ei mihinkään hävinnyt. En vain halua enää olla jäsenenä yhteisössä, jonka tehtävänä on kaikki muu paitsi uskon asiat. Voin uskoa missä haluan, en tarvitse siihen kirkon penkkiä enkä kirkon jäsenyyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2010 - 23:53

Erosin kirkosta jo nuorena yli 40 vuotta sitten ja silloin piti mennä papin perusteelliseen puhutteluun. Mutta pojan pokka piti. Enkä ole sen jälkeen liittynyt mihinkään laumaan. Omantienkulkijana on mukavampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 01:20

mulla on sattumalta sama tarina kuin palisanterilla,marssin samoin kallion kirkkoherranvirastoon kuulusteluun,muistaakseni herran vuonna-67.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 05:08

20 vuotta en kuulunut. 5 vuotta sitten liityin takaisin...miksiköhän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 07:06

Viime vuonna erosin kun olen sitä mieltä,että kirkko an ahnas ja liian rikas liikelaitos...
sirkkaliisa tuossa jutteli,että hautaamiskulut ym on kalliimpia kirkkoon kuulumattomalle mutta se ei nykyään taida pitää paikkaansa vaan nykyään se on yhtä kallista kuului kirkkoon tai ei....?Vaikka eihän se kuoppaaminen enää itselleen kenelläkään lompakossa mitään tunnu....;D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 08:56

En kuulu kirkkoon, olen eronnut sieltä 30 vuotta takaperin, ei ole minun juttuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 10:02

Kuulun kirkkoon, enkä aio erota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 10:36

Kyllä minä kuulun kirkkoon ,mutta ei mieheni kuulu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 14:45

Olen kuulunut ikäni kirkkoon eipä tule mieleenkään erota..
joillekin tuo on vakaumus kysymys ja toisilla raha..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 16:04

Olen aina kuulunut, mutta nyt kun muutan kauas pois, niin eivät taida automaattisesti liittää mihinkään seurakuntaan.
Täytyy katsoa, millaista tomintaa paikallinen srk tekee, josko liittyisi.Saattaa jäädä tekemättäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 16:39

Kuulun kirkkoon ja olen aina kuulunut. Nyjyään pistää ihmetyttämään "vanhoillisten" käyttäytyminen kirkon lain ja asetusten tulkinnoista. Tuntuu olevan paikalleen jähmettynyttä joukkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2010 - 22:57

En kuulu kirkkoon. Uskon armolliseen, rakastavaan taivaan isään - Jumalaan. En ymmärrä kirkon suvaitsemattomuutta homoja ja naispappeutta kohtaan. En ymmärrä, että kirkolla on sijoitusvaikeuksia rahan kanssa, vaikka avun tarvitsijoita on paljon. En ymmärrä kirkon opettamaa kuvaa Jumalasta, sillä minun tuntemani on toisenlainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 01:53

syntymäpakanana ei ole koskaan tarvinnut harkita kirkosta eroamista, eikä ole tullut eteen tilannetta joka olisi pistänyt harkitsemaan liittymistäkään ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2010 - 08:38

Kuulun kirkkoon olen ev.lut. en tiedä miksi.Niin vähän käytän kirkon palveluja.Maksut otetaan kyllä automaattisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 11:13

Erosin kirkosta pari vuotta sitten. Minun on liian vaikea hyväksyä esim. sitä, että kirkko keskittyy riitelemään naispappeudesta ja samaa sukupuolta olevien liitoista, mutta seurakunnilla ei ole resursseja järjestää esim. vanhuksille minkäänlaista viriketoimintaa saati että joku seurakunnan ihminen kävisi joskus vierailulla heidän kotonaan. Omalla paikkakunnallani taphtui seurakunnan nuorisotoiminnan puolella törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, mikä oli lopullinen niitti eroamiseeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 10:34

Olen kasteessa siihen liitetty minulta kysymättä. Olkoot paperini edelleen siellä. Vaikka en pidä siitä miten seurakunnat ovat käyneet ahneiksi. Omalla kirkollisverollaan ei edes saa mitään sieltä ilmaiseksi.