Mitä ovat sisältäneet kirjastojen ns. "myrkkykaapit"?

Avainsanat: kirjasto poistot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 15:50

Kirjastojen kiellettyjen kirjojen listoille ja "myrkkykkaappeihin" joutui ensin sotien jälkeen muun muassa kansallissosialistista ja muuta neuvostovastaista kirjallisuutta, sittemmin myös muun muassa erotiikaa ja okkultismia käsitelleitä teoksia.
Lainattavaa aineistoa sensuroitiin kirjastoissa vielä 80-90 -luvuille asti ja myöhemminkin vaatimuksia "haitallisen" kirjallisuuden sensuroinnista on esitetty.
yle.fi/alueet/perameri/2010/...62075.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 16:21

Kiellettyjen kirjojen listoja tai "myrkkykaappeja" ei nykykirjastoissa enää ole. Kirjahankinnoissa päänvaivaa aiheuttaa nykyään poliittisen tai eroottisen kirjallisuuden asemesta esimerkiksi arabiankielinen kirjallisuus, jonka arviointiin pienten kirjastojen henkilökunnan kielitaito ei useinkaan riitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 16:44

Kiellettyjen kirjojen paikkahan tuo oli..
Kuten tuossa aikaisemmin mainitut, varsinkin tuo Neuvostovastaiset sinne kaappiin piilotettiin..
Niinkutsuttua sensurointia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 17:47

Kirjastojen kiellettyjen kirjojen listoille ja "myrkkykkaappeihin" joutui ensin sotien jälkeen muun muassa kansallissosialistista ja muuta neuvostovastaista kirjallisuutta, sittemmin myös muun muassa erotiikaa ja okkultismia käsitelleitä teoksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 19:17

Kansallissosialismia ja neuvosto vastaista kirjallisuutta käsittelevää aineistoa sisälsi nämä myrkkykaapit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 08:45

Neuvostoliiton vastainen kirja ja kaikki mikä soti kommunismiä vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:34

En ole moisista kuullutkaan, mutta olettaisin että niissä säilytettiin jollakin muotoa sopimatonta kirjallisuutta.