Kuinka onnistuu tienata kirpparilta ostetuilla lasinegatiiveilla noin 150 milj. euroa?

Lisätty: 29.07.2010 - 16:57

Ollaan vaan kavereit´mut em mää mittä tienant´... oon köyhä hoitaja mä vain...

Avainsanat: ostos hyvä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 17:54

Lasinegatiivit ovat tuomassa antiikkiharrastajalle jättitulot.

Maalarina ja rakennusmiehenä työskennellyt antiikkiharrastaja Rick Norsigian löysi kymmenen vuotta sitten kotikaupunkinsa kirpputorilta lasinegatiiveja, joiden hinnan hän tinki 75 dollarista 45:een.

Norsigian säilytti negatiiveja kotonaan vuosia, kunnes alkoi uskoa, että ne voivat olla Yhdysvaltain valokuvauksen isäksi mainitun, maisemavalokuvauksen ikonin Ansel Adamsin jäämistöä.

Norsigian on vuosien ajan saada taidemaailman edustajia todistamaan löydön autenttisuuden – turhaan. Kukaan ei uskaltanut ottaa asiaan kantaa.

Norsigian otti yhteyttä suoraan myös Ansel Adamsin perintöä valvovaan tahoon. Julkaisuoikeuksia valvovan säätiön toimitusjohtaja Bill Turnage kuvaa Norsigiania pakkomielteiseksi ja pitää tapausta onnettomana vilppinä.

Viime kuussa New Yorkissa myytiin huutokaupassa yksi Adamsin Yosemiten kansallispuistossa ottama kuva yli 720 000 dollarilla, kalliimmalla kuin yksikään 1900-luvun valokuva koskaan.

200 miljoonan dollarin arvon löydölle on määritellyt taidearvioitsija Beverly Hillsistä. Pojanpoika Matthew Adams ei pidä negatiiveja niin arvokkaina. Norsigian ja hänen lakimiehensä markkinoivat löytöä "Ansel Adamsin kadonneina negatiiveina".

Norsigian myy jo Internetissä löytämistään vedoksista tehtyjä kuvia. Käsin tehty vedos, joita on rajoitettu erä, maksaa 7500 dollaria. Digitaaliprintin saa 1500:lla ja julisteen 45 dollarilla. Mies on myös suunnittelemassa aiheesta kirjaa sekä elokuvaoikeuksien kauppaamista filmiyhtiöille.

Täytyypä pitää silmät auki kun kirpputorilla liikkuu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 15:45

Lasinegatiiveja käytettiin yleisesti ainakin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ennen filmin keksimistä.
Oletettavasti ovat olleet maisemavalokuvauksen ikonin Ansel Adamsin jäämistöä.
www.radionova.fi/page.php?pa...amp;i=8089

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 16:42

Joillakin on käynyt tuuri ei voi kuin ihailla..
Itsekin löysin pehtoori pannun käyttämättömän 10€ hintaan ja myin sen 140€ pois, pidin sitäkin tuurina...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 16:51

Ollaanko kavereita jos niipal tienasit?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 21:20

Hieno homma, joka sen on keksinyt itselleen. En edes ole ollut tietoinen sellaisten olemassaolosta.
Tiedä mitä menettääkään, kun ei ymmärrä arvoa. Koluan paljon kirpputoreja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 23:49

Kyllä toiset tietää ja osaa.On niitä neropatteja ja onnen pekkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:33

Kel onni on, se onnen kätkekööt. Raha menee rahan luo jne,