Kuinka monta helmeä yleisimmin on rukousnauhassa?

Niitähän on eri uskontokunnilla erilaisia, mutta noin yleensä.

Avainsanat: rukousnauha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 09:07

Rukousnauhassa on solmuja ja se on useimmiten tehty villasta. Historiallisesti rukousnauhassa on 100 solmua, mutta nykyään käytetään myös erilaisia määriä solmuja sisältäviä nauhoja. Solmuja voi olla esim. 33 eli Jeesuksen elinvuosien määrä. Rukousnauhan päässä on yleensä punottu risti ja tietyin välein toistuu helmiä solmujen välillä. Tavallinen satasolmuinen rukousnauha jaetaan yleensä 25 solmun eriin, jotka erotellaan suuremmilla solmuilla. Venäjällä jakomääränä käytetään myös kymmentä solmua. Muitakin jakotapoja on vielä olemassa. Joissain tapauksissa solmujen tilalla voi olla helmiä tai puukuulia.
www.ortodoksi.net/index.php/...ukousnauha

Rukoushelmiä on olemassa ainakin kahta mallia: tunnetummat, ruotsalaisen emerituspiispan Martin Lönnbon kehittämät sekä katekismusmalli, jossa helmien määrä viittaa katekismuksen opinkappaleisiin, ja jossa roikkuu myös pieni krusifiksi.
www.evl2.fi/sanasto/index.ph...koushelmet

rukousnauha nauhassa on yleensä 11, 33 tai 99 helmeä, joita sormillaan läpikäydessään muslimi muistelee Jumalan 99 kauneinta nimeä eli ominaisuutta
www.logosmedia.fi/sanastoislam.html

Luterilaiset ovat saaneet
oman rukousnauhan
hengellisen mietiskelyn avuksi.
Nauhan erilaiset helmet muistuttavat uskonelämän eri puolista.
Kuusi hiljaisuuden helmeä ovat puunvärisiä,
rakkauden helmi punainen,
ylösnousemuksen valkoinen,
Jumalan kullanvärinen,
huolettomuuden sininen ja
"minähelmi" helmiäisenvärinen.
www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/el...kousna.htm

näköjään riippuu vähän uskontokunnasta miten paljon niitä onkaan.

Kysyjän kommentti

kiitos kaiken kattavasta vastauksesta.
Pienemmissä noin 60 ja isommissa noin 165 helmeä.
Joten paljon vaihtelu on, voihan itsekin tehdä ruj´kousnauhan mieleisensä mukaisen.
Ev.lut piireissä se ei ole yleinen tapa, mutta yksityisenä mikä ettei

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 09:40

100 on yleisin..
Mutta Palisanterin vastauksesta en usko puuttuvan mitään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 10:05

En tiennyt tätäkään,kiitos kysymyksesi,näin minäkin nyt tiedän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 15:06

Minun nauhassani on ne 99 helmeä. Mieheni kuoltua rukousnauha jäi minulle muistoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 18:46

Rukousnauhaa käytetään monien uskontojen piirissä mm. rukousten määrän laskemiseen.

Rukousnauhaa (ven. чётқи, tsotki, kreik. κομποσχίνι, komboskini) käytetään, jotta pysyttäisiin laskuissa lausutuissa rukouksissa.

Rukousnauhassa on solmuja ja se on useimmiten tehty villasta. Historiallisesti rukousnauhassa on 100 solmua, mutta nykyään käytetään myös 50 ja 33 solmun nauhoja. Rukousnauhan päässä on yleensä punottu risti ja tietyin välein toistuu helmiä solmujen välillä. Tavallinen satasolmuinen rukousnauha jaetaan yleensä 25 solmun eriin, jotka erotellaan suuremmilla solmuilla.

Katolinen kirkko tuntee rukousnauhan nimellä ruusukko. Näin kertoi Wiki.

Mutta 100 helmeä uskon olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 19:28

Nähnyt olen ja joskus ollut kädessäkin. En noita palluroita tiennyt. Ei taida olla yhtä ainoaa oikeaa vastausta vaan enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:28

Noin yleensä en tiedä. Ostin aikoinani Kreikassa käydessäni sellaisen, mutta harmikseni olen kadottanut sen johonkin. Aika paljon niitä siinä oli.