Miten Pöljän asemalla noustiin aikoinaan junaan, siis kun asema oli vielä toiminnassa? Papiti tiesi oikein. Ei asema ole enää ollut toiminnassa aikoihin. Jurnutan, kun en piässynnä junnoon!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2010 - 22:35

Tuohon en osaa kyllä sanoa muuta, kuin että jos johonkin ei pääse sisään, on tavallisesti liian pöljässä kunnossa.
Tiedä sitten, oliko kysymys siitä?
Muuten vain asiaa Pöljästä on vaikka tässä: www.ilkka.fi/teemat/teematar...ategory=48

Kysyjän kommentti

Pöljällä noustiin junaan aikoinaan takaperin.

Pöljän seisake (lyh. Plj) on entinen rautatieliikennepaikka Siilinjärvellä Pöljän kylässä noin seitsemän kilometriä pohjoiseen kunnan keskustasta. Liikennepaikka avattiin heinäkuussa 1902. Asemarakennus on Bruno Granholmin suunnittelema tyypin III platformskjul ja sitä laajennettiin vuonna 1933.

Miehitys seisakkeella lopetettiin vuonna 1964 ja tavaraliikenne kaksi vuotta myöhemmin. Seisake lakkautettiin lopullisesti henkilöliikenteen loppumisen myötä kesäkuussa 1985. Asemarakennuksessa on toiminut pysäkkimuseo, mutta nykyisin se on rapistunut.

Lisätietoa Pöljästä ja merkityksestä:

Sanalla pöljä voidaan tarkoittaa mm:
- Pöljä on kylä Pohjois-Siilinjärvellä valtatie 5:n varrella
- ko. henkilön ”valtaremmi” luistaa
- pöljä - dorka, kaheli, idiootti, tyhmyri. ... kaikki sun kaverit on pöljiä
- urheilussa joskus käytetty sanonta esim: Matti Heikkisen "pöljä päivä" toi MM-pronssin 15 kilometrillä
-
- Apulannan biisi:
• Pöljä, pöljä
• Mut silti kuvittelet olevasi vaikka mitä
• Pöljä, pöljä
• Mut silti kuvittelet olevasi rautaa
• Mikä paketissa raksuttaa
• Mikä komerossa naksuttaa
• Kuka ovellasi kolkuttaa
• Kuka kohta huutaa

• Hei postimies tuo mulle pommi niin
• Mä otan sen ja varmasti sen aukaisen
• Hei postimies tuo mulle pommi niin
• Mä otan sen ja varmasti sen laukaisen

• Pöljä, pöljä...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2010 - 22:25

Se lopetettii 1987 henkilöliikenteeltä.Noustiin vaan ,niinkuin muuallakin.Luulisin.Paljon asemia lopetettu ja myyty pois yksityisille. Tehty museorakennuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 00:15

enpä tiedä minäkään,

mutta muistelen joskus katselleeni vanhoja kuvia tuosta paikasta ja sen muistikuvan mukaan Pöljän asemalla (seisakkeella) ei ollut asemalaituria joten siinä ainakin pers'jalkaiset tarvitsivat jonkunlaisen pallin/apuportaan junaan noustakseen ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 16:28

No enpäs mäkään tiedä, jollei pääs junal ni ei pal vaihto ehtoi autol sit...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 21:10

Luulenpa, että moni pöljäläinen pöljä nousee vielä täpänäkin moniin juniin, ja jotkut pöljät jäävät vielä asemillekin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:23

Tiedä heistä, astumalla?