Kuinka keität oman kesäkeiton jonka huomena vielä muistaa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2010 - 14:42

asiallinen ohje jo tulikin tuossa Toffen vastauksessa, mutta keronpa tarinan kuinka tuli keitettyä kesäkeitto josta muistutetaan vielä kahdenkymmen vuodenkin jälkeen,

resepti muuten meni suunnilleen tuon ylläolevan ohjeen mukaan mutta suolanlisäysvaiheessa purkista irtosi kansi ja sitä lurahti vähän reilumman mitan mukaan

oli tekeillä iso soppa ja iso porukka ruokailemassa joten ajattelin selviäväni tilanteesta lisäämällä reilusti kermaa ...

syötävää se oli jopa maittavaakin (ja janotti vielä viikon jälkeenpäin)

koko sopasta kuitenkin tuli vähän sanomista ja muistetaan vieläkin ....

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2010 - 12:12

Helppo Kesäkeitto (melkein kaikki löytyy kaupan pakastealtaasta)

1 l vettä
4 dl maitoa
1 tl suolaa
1 vihanneskuutio
1 pussi sekavihanneksia
1 pussi keittoperunoita
50 g pinaattia
2 rkl vehnäjauhoja
nokare voita
1tl herbamare yrttisuolaa

jos haluat maidottoman lisää silloin tilalle saman verran vettä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 12:29

Kesävihanneksia, tuoreena porkkana , kukkakaali, herneet(usein pakasteena), uutta perunaa.
Keitän vihannekset vedessä, jossa vihanneskuutio on ja saostan vähän tarpeen tullen maizenalla.
Pinaatinkin jätän joskus pois, mutta tuoretta persiljaa lopuksi.

Se on minun kesäkeittoni, ennen keitin sen maitoon ja lisäsin vehnäjauhosuuruksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 17:26

Kerran kesässä teen tään kesäkeiton, kun muut eivät tykkää (=mies):
- uusiaperunoita lohkoina
- uusia porkkanoita ohuen ohuina kiekkoina
- uutta kukkakaalia pieninä "nuppuina"
- uusista tuoreista herneenpaloista riivin sitten herneet joukkoon (paljon)

- laitan kiehuvaan veteen , joka just ja just peittää, ensin porkkanat ja herneet, lohkotut potut vähän myöhemmin ja kukkakaalin viimeseks kunnes kaikki kypsii, sekotan maitoon pari teelusikkallist vehnäjauhoja ja lisään suuruksen keittoon (värinkin vuoksi ja sen verran, että kesäkeitto on miun maun mukaan soppaa....), kiehautan tämän jälkeen ja lisään suolan (ja noin teelusikallisen sokeria viemään vedenmakua pois) ja annan hautua vielä jonkin aikaa (5-10min). Kun valmista hienonnan saksilla paljon persiljaa ja ruohosipulia (tilliä) sekaan/pinnalle ja nää muistan en vaan seuraavaan päivään vaan koko vuoden, koska kerran kesässä vaan (saan) tätä saanj tehdä:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 17:30

Kuumaa vettä kukkalautaselle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 18:21

En keitä kesäkeittoa olenkaan,meillä siitä ei pidetä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 22:28

porkkananippu
pari litraa herneitä
kukkakaali
muutama sipuli
kasvisliemikuutio

kaikki tuoreina ja pilkottuna tilkkaseen vettä kiehumaan, myös kasvisliemikuutio
sulata myös joukkoon purkillinen ruohosipulituorejuustoa

kun ovat lähellä kypsymistä pilkotut sikli perunat joukkoon
muuksi nesteeksi punaista maitoa ja kinkamo voita

äläpä keittele perunoita liikaa etteivät hajoa

koko satsi noin viitisen litraa

viimeiseksi sitten maistele suola

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 05:29

Kaupan pakastealtaasta vihannessekoitus, runsaasti persiljaa, vähän perunoita. Perunat keitän niin, että ne juuri ja juuri peittyvät veteen, johon olen lisännyt pari vihannesliemi kuutiota. Kun perunat ovat lähes kypsiä, lisään pakastevihannekset ja annan kiehua viitisen minuuttia. Sitten lisään maidon ja persiljan ja kiehautan. Valmis nautittavaksi ja hyvää on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:13

Helpoin tapa minkä minä muistan: pussillinen vihannessekoitusta (missä kukkakaalia mukana), vettä hieman, maitoa tarvittava määrä ja muutama nakki jos haluaa suolaista sekaan.