Mitä kaikkea tulee mieleesi sanasta "Pöljä"? Mieti tarkkaan sillä sanalla on monta merkitystä, vai onko?

Lisätty: 28.07.2010 - 00:33

Niin ollaan täälläkin!

Lisätty: 28.07.2010 - 00:35

Tiedätsä Valperi, miten Pöljän asemalla noustaan junaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.07.2010 - 23:50

Pöljä on kylä Pohjois-Siilinjärvellä valtatie 5:n varrella, Pöljänjärven ja Pitkäjärven rannoilla.

www.google.fi/imgres?imgurl=...s%3Disch:1

Lisätty: 28.07.2010 - 00:30

minäkin taidan olla pöljä kun en tajua mennä nukkumaan

_________

Pöljä, pöljempi, pöljin..onneksi ei ole Pöljän yliopistoa.
(ainakin pohjoisessa pöljä=tyhmä, idiootti jne)

Lisätty: 29.07.2010 - 00:42

muistelen joskus katselleeni vanhoja kuvia tuosta paikasta ja sen muistikuvan mukaan Pöljän asemalla (seisakkeella) ei ollut asemalaituria joten siinä ainakin pers'jalkaiset tarvitsivat jonkunlaisen pallin/apuportaan junaan noustakseen ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2010 - 00:50

Samoilla laduilla hiihdellään Valperin kanssa: ensimmäiseksi tuli mieleen Savon kunta Pöljä, jonka ohi tulee vuosittain ajeltua. Joskaan ei ole Pöljässä yliopistoa, niin ainakin männä vuosina tien varressa oli kyltti Pöljän koulu, tätä jälkikasvumme innokkaasti kännyköillään kuvasi. Pohjois-Suomessa pöljän nimen saa vähemmin viksu kansalainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 02:57

Savo on täältä sen verran kaukana, että sanalla on vain se yksi merkitys.
Pöljän asemalla junaan noustaan lennosta, koska junat eivät siellä pysähdy. Täytyy olla aika pöljä, jos sellaista yrittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 03:51

Pöljä on kylä Pohjois-Siilinjärvellä valtatie 5:n varrella, Pöljänjärven ja Pitkäjärven rannoilla. Kuuleman mukaan se on saanut nimensä ruotsalaisen kenraalin ja sotasankarin Boellen mukaan, josta nimi on vääntynyt paremmin suomalaiseen suuhun sopivaksi Pöljäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 05:45

Pöljällä tarkoitetaan jonkin verran tyhmää ihmistä. Myös sen niminen paikkakunta on olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 06:09

Lahjavinkkejä Pöljältä www.polja.fi/fi/P%C3%B6lj%C3...tuotteet/1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 06:59

Sanaa on käytetty niinkauan kun olen ollut olemassa.On olemassa pöljän kylä ,sitäkautta seisake,kauppa, järvi ,ym.Sanalla kuvataan tavallaan toisen tyhmyyttä ja osaamattomuutta.Olet typerä,hölmö,tollo,pöhkö, on aika yleisesti käytössä.Sitten on pölvänä,pylvästi,pölhö,mitä kaikkea onkaan. Pölhön kylällä on asuttu jo ennen pronssikautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 08:11

Savon kunta pöljä, ja todella tyhmää ihmistä myös kuvataan tuolla sanalla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 09:02

Minäkin tunnustaudun pöjäksi,kun teen pöljyyksiä.Pöljä on myös kunta savossa.
Mukavaa,että olet mukana taas napsussa,kirjoitan sinulle myöhemmin,kun kerkiän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 09:22

50-luvulla mieskotiteollisuuskoulun oppilaat esitäytyivät ja eräs kaveri esittäytyi; "olen Siilinjärven Pöljän myllyltä joka on liki Alapitkää!
Opettaja tuohon; "Anteeksi mistä" ja oli kuin moilasen H.

Lisätty: 28.07.2010 - 12:52

Pöljän alajaostolla oli vuosien saatossa runsaasti lajeja; yleisurheilu, suunnistus, kuntourheilu, hiihto, mäenlasku, pujottelu ja lentopallo. Lisäksi kansanurheilulajeina olivat mm köydenveto, pussitappelu, hirrensyöksy ja lapikkaanheitto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 11:36

Tienviitan olen jossain savonmualla muutamaan otteeseen nähnyt ja aina se naurattaa yhtä paljon. Ja kyllähän pöljästä tulee mieleen ihminen, jolla on tuuletus vinttikamarissa ehkä hiukan isollaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 12:38

no on se ainaki joku kunta jossai kuopio lähel?
ostin sieltä kerran mustan t-paidan missä lukee PÖLJÄ.
ja onhan pöljä myös simmone vajaa henkilö. :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 15:21

Joo, sammaa jatkan mitä muutki on jo kirjottanu; Pölöjä on paekka savon mualla ja miutakki aena naarattaa ku Pölöjän koolun ohi ajjaa..

Ja on sitä pölöjyyttä miussakkii vaekken sitä kooluu oo käännäkkää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 19:07

Minulle tuli ensimmäiseksi mieleen PÖLJÄN TYYPIN KERAMIIKKA.
Eivät varmaan olleet pöljiä ne ihmiset, jotka 3000 - 2000 vuotta ennen Kristuksen syntymää valmistivat Pöljässä asbestinsekaista keramiikkaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:10

Vain PÖLJÄ jättää laittamasta tämän alleen lauteille istuessaan! Lukee puisessa peffetissä mikä roikkuu saunamme seinällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 09:35

On kylä ja ihmistäkin voi sanoa pöljäksi. Esim. "kyllä olit pöljä, kun siihen vastasit".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2010 - 15:00

Joissain pohjoisen murteissa pöljä =tyhmä.