TV.ssä juuri tuli dokumentti keskosen kohtalonhetki. Takaraja keskosen eloonjäämiselle. Mitä, tähän kysymykseen voi vastata?

Dokumenntti käsitteli tulenarkaa aihetta. Hollannissa on ensimmäisenä maana säädetty keskosten tehohoitoon aikaraja eettisiin syihin vedoten. Tämä asettaa lääkärit ja vanhemmat
vaikeiden valintojen eteen.
Tämähän on aina hyvin henkilökohtainen tilanne, mutta noin yleisellä tasolla tarkoitan.

Avainsanat: keskosen eloonjäämisraja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.07.2010 - 18:34

Nuo asiat ovat todella vaikeita. Vaikka keskonen olisi kuinka pieni, niin hänen vanhempansa varmasti aina toivovat hänen saavan kaiken mahdollisen avun ja hoidon, mitä lääketiede voi tarjota. Ja samalla pitäisi miettiä pienokaisen tuntemaa kipua kaikkien pistosten ja letkujen sun muiden keskellä sekä sitä, kuinka pahoja vammoja/sairauksia hänelle keskosuudestaselvittyäänkin jää. Ja kun vielä kylmä totuus on, että yhden pikkuruisen keskosen hoito onäärettömän kallista yhteiskunnalle.
Mahdottomia kysymykisä ihmisen ratkaistavaksi.

Kysyjän kommentti

Kiitos

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.07.2010 - 12:21

katsoin hetken,mutta tuli niin snif ...etten voinut sitä katsoa , noi kysymykset ovat karmeita en osaa muuta sanoa,kuin sen ,etten vaan ikinä joutuisi tuolaisen murheen eteen ja päättämään mitä pitäis tehdä....jatkaako hoitoa vaiko lopettaa hoito....on ihan kamala jo ajatuksenakin hui...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 14:44

Hoitojen lopetus aina niin vaikeeta.Oli se mikä ja kuka tahansa. Tietää silloin elämän päätöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 21:52

Serkkuni lapsenlapsi syntyi alle yhden kilon painoisena 4 vuotta sitten...
Kovan työn tekivät tarkkojen hoitojen kera..
Nyt tyttö tuon vähän yli 4 vuotias, pienihän hän on edelleen, mutta todella järkevä pikkutyttö (älliä löytyy enemmän kuin muilta ikäisiltään)
Heille syntyi vuosi sitten toinen aivan normaali kokoinen..ovat pian melkein yhtäisot nuo sisarukset!..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.07.2010 - 00:40

Vaikeita asioita, mutta jos lääkärit näkevät ettei lapsi kehity normaaliksi ihmiseksi, niin silloin heidän mielestään se on järkevää. Mutta vanhemmat ja varsinkin äiti jaksaa silti uskoa ihmeisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2010 - 21:09

Tiedän rouvan, jonka poika syntyi n. puolikiloisena. Kukaan ei luvannut mitään, silloin 30 vuotta sitten.Lapsi oli pitkän jakson lastensairaalassa. No. Näkisittepä tämä keskosen nyt.Komea, raamikas, hyvän ammatin omaava mies.
Aina kannattaa hoitaa ja yrittää ihmeitä.