Mitä uutta Stonehengestä on löytynyt?

Avainsanat: kaivaus löytö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.07.2010 - 15:52

Stonehengen vierestä löytyi woodhenge

Yle-uutiset

(taitaa olla mätäkuun juttu jo)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.07.2010 - 17:03

" Vähän aikaa sitten Riverside-projekti kaivoi vallin sisäpuolelta esiin kaksi korkeaa rakennelmaa, joita reunustivat omat ojat ja paalutukset. Ne saattoivat olla puukehän korkea-arvoisten vartijoiden asumuksia tai kenties jonkinlaisia palvontapaikkoja. "
natgeo.fi/uutta-tietoa-stone...yhteisosta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2010 - 17:48

Stonehenge: Jos kivet osaisivat kertoa
Stonehengen arvoitukseen etsitään jälleen ratkaisua.

Läheisen Amesburyn valot saavat matalalla roikkuvat pilvet hohtamaan, ja hehku luo kivikehään oudon tunnelman. Kivien pinnat kertovat kuitenkin kotoisesta aherruksesta: korkeimman kiven päällä on entisen triliitin osa, tappi – puolikas puusepiltä lainatun mallin mukaan tehdystä tappiliitoksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2010 - 18:58

Tutkijat eivät usko löytäneensä mitään uutta Stonehengestä. En ole lukenut mitään koko muinaisesta
kokoontumispaikasta. Onko lie vainajahenkien olinsijoja. Niihin en tunne kiinnostusta.

Lähteet:
uutiset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2010 - 20:42

Stonehenge on kuuluisa esihistoriallinen monumentti Englannin Wiltshiressa, Salisbury Plain -tasangolla, noin 13 kilometriä Salisburyn kaupungista pohjoiseen. Se on pystykivistä (megaliiteista) koostuva neoliittinen ja pronssikautinen kivikehä. Stonehengen arvellaan liittyneen uskonnollisiin rituaaleihin, kuten tähtien ja auringon vaiheisiin perustuneisiin kultteihin. Se voi olla myös temppeli tai hautapaikka. Stonehenge oli käytössä noin 1 500 vuoden ajan.

Stonehenge on ollut silloisella tekniikalla valtava urakka. Kivet painavat jopa 50 tonnia, ja kaukaisimmat on jostain tuntemattomasta syystä tuotu paikalle satojen kilometrien päästä.