Onko kukaan napsulaisista lukenut kullankaivuusta, vanhoista kullankaivajista yms. tarinoista?

Lisätty: 21.07.2010 - 20:15

Mie luin kaikki mahdolliset tarinat ja muistelmat. Ja tietennii olen ihan täpinöissäni nyt. Kartat on hankittu Kuopion geologiselta tutkimuslaitokselta ja niitä tässä tutkailen tarkkaan. Menossa suunnitteluvaihe Lapin reissua varten. Aikaa vielä neljä viikkoa ja sitten startataan. Joten Lapin lumoissa ollaan ja ne jylhät maisemat ovat piirtyneet syvälle sydämeeni. Öisin "kaivan kultaa" unissani ja jos uniin on uskominen niin ei sieltä ihan tyhjin käsin takaisin tulla.....ainakin vaskoolin tuon muistoksi Onnelan seinälle muiden harrastusvälineiden viereen. Voihan siinä kasvattaa vaikka persiljaa ensi kesänä, kun Marilynin sukset kantavat parhaillaan mansikkasatoa. Nam.

Avainsanat: kulta lapin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2010 - 20:25

vähemmän näistä kotimaisista yrittäjistä, mutta sitäkin enemmän Jack Londonia, Alaskan tarinoita jne.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. Londonia minäkin luin nuorena tyttönä enkä silloin arvannut, että isona tyttönä pääsisin itsekin kultaa kaivamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2010 - 20:29

On kyllä mielenkiintoinen aihe. Täytyy mennä kirjastoon vähän hakemaan kirjoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2010 - 20:36

Enpä niinkään lukenut ole, mutta katsonut aihetta käsiteltäviä juttuja televisioista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2010 - 20:46

en ole lukenut ,kuin just jostain kaivurust joka oli kaivanut valtaisan kultakimpaleen ,mut kokoa en nyt muista ...vai olikos edes valtaisakaan ..no koneella kuiten oli kaivettu ...tämänkin taisin lukea ilttiksestä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2010 - 21:24

En ole lukenut, mutta jokin aika sitten tuli TV:stä mielenkiintoinen kullankaivajia käsittelevä dokumentti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2010 - 22:53

Käyn kerran vuodessa Saariselällä. Kaikki tarinat kullanhuuhdonnasta ainakin omasta mielestäni on luettu. Kultaakin on huuhdottu MM-huuhtojan opastuksella. Tunnustaudun lapin hulluksi ja ehkä hieman muutenkin. Vanha juomalaulu minun kohdallani ei toteudu. "Kallis on, kallis on. Ennen ostan kolpakon". Helmikuussa aika koittaa, jolloin lapin taika minut voittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2010 - 12:40

Jotain dokumentteja olen nähnyt, ei ole ihan minun juttujani....liian karskia elämää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2010 - 16:17

Minua kiehtoo enempi kullanhuuhtojat!
Olin menossa kotipaikalle Savoon ja naapuri käveli vaimonsa kera vastaan. Kysymykseeni minne matka; "Kultaa huuhtomaan". Heidän kesäsaunansa oli tien toisella puolen.

(Muuten minusta se Lapintaika lähti silloin 1973 itikoita syöttäessäni. Sen jälkeen olen ensilumilla käynyt hiihtelemässä siellä.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2010 - 17:22

Elokuva Lapin kullan kimallus, ja monet muut elokuvat tuolta alaskasta tullut katsottua..
Whait Fang on perheelokuva kertoo sudesta ja kullanhuuhdonnasta todella upea elokuva SUOSITTELEN::.
Mutta en muista lukeneeni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2010 - 20:57

Ulkolaista kirjallisuutta on tullut näistä ahmittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.07.2010 - 22:51

Eipä ole tullut luettua, mutta varmasti on kiehtovia tarinoita niiltä ajoilta. Eihän se kullanhuuhdotakaan ole sellaista kuin ennen.