Näin tänään jotain sellaista, mitä en ole koskaan ennen nähnyt. Nimittäin vastasyntyneen hevosen varsan!

Kyllä se oli kaunis ja näytti niin pieneltä ison emonsa rinnalla. Ensiaskeleet olivat hiukan hoipertelevia, vaan heti se oivalsi, mistä sitä maitoa saa ruuaksi. Ja voi kun se emo oli ylpeän ja tyytyväisen oloinen. Onko kukaan napsulaisista päässyt tällaista "ihmettä" näkemään?

Avainsanat: hevoset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.07.2010 - 19:53

Olen nähnyt saman vuonna papu, ja on vaan kumma kun heti pyrkii ylös ja haparoivat jalat ja putoo ja nousee..
Inmislapsi on niin avuton tuo tapahtuu noin vuoden iässä molemmin puolin..

Onnea näit kauniin kokemuksen...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.07.2010 - 19:20

Ite oon joskus "ammoin" nähny kun vasikka synty, ja just noin nuo alkumetrit, kun ei ensin oikein jalat pitäny, sellanen varsan olonen, välillä meni kupsis ja sit nousi, mut tosi äkkiä tajus, mites täs pitää toimii... on ne niin ihanii:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 20:05

Osui onni monta vuotta sitten ja täällä lähes keskellä Helsinkiä,tummilla oli jokin maaoikeus yhteen puistonkulmaan,missä heillä hevoshaka.Kerran siellä oli vastasyntynyt varsa ja hellyttävä näky todella,kaunis ja pitkäkoipinen.Samoin muutamia vuosia sitten Annalassa hevonen varsoi(!Silver sai varsan,Silver on M.Häkkisen hevonen) mulla on mielikuva,että olis ollut hiukan hevosta matalampi,mutta ei poni?!Usein kävin roikkumassa aidalla ja ihailemassa.Se on yksi hyvä syy,miksi tykkään siellä touhuta,kun hevoset hirnuu haassa ja aivan lähellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 20:44

Tämmöisen ihmeellisyyden olen nähnyt vain televisiossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 21:04

tuota syntymän ihmettä olen saanut nähdä minäkin silloin.kun siskolla oli vielä hevoisia ja maalla just lomaillessame ...siellä noita pikkuisia onkin välillä useampia ,kun pitävät pihattoa ....söpöjä ovat hevoisten varsat ...ja niin taitaviakin , melkein heti nousevat konteilleen hoippuen ja heiluen ,kuin heinämies konsanaan.... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 23:31

Olen maalaistalon lapsi ja hevosen varsan ja lehmän vasikan syntyminen on ollut useinkin koettu
tapahtuma.
On vähän nopeampaa elämän alkumetrien kulku, kuin meillä ihmslapsilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 23:50

maalaistalon tyttärenä ehti nähdä jos monenkinsorttisia eläinvauvoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 01:12

Voi miten ihanaa! Aivan vastasyntynyttä en ole nähnyt, mutta heppa vaaveja kylläkin. Ne ovat söpöjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 04:35

Näin kun tamma sai kotipihalla orhilta varsan siemenenkin ja monjahta kertoo vielä vuosien saatossa. Siinä tanner tömisi ja aitaa kaatu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 08:39

Toki olen nähnyt maalla syntyneenä ja kasvaneena, monen moisia syntymän ihmeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 11:45

Tuolla maatalous näyttelyssä katselin emoja ja varsoja.Kyllä olivat somia.Elämä on ihmeellistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.07.2010 - 20:10

Varmasti oli hellyyttävän suloinen näky. Itse en ole varsaa nähnyt, mutta pikkuvasikoita sitäkin enemmän. Voi niitä hoipertelijoita, mutta äkkiäkös pienet kaviot tukevasti kuljettavat eteenpäin.