Mielenkiintóisia nuo ruukkialueet.Oletteko tutustuneet?

Avainsanat: ruukit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.07.2010 - 07:32

En vielä kaikiikkin!
Kaikkiaan Suomessa on historiallisessa mielessä ollut toiminnassa ainakin 134 ruukkilaitosta, joista eräät manufaktuurilaitoksiksi muuttuneina toimivat vielä tänäkin päivänä.

Lähteet:
www.gtk.fi/aineistot/kaivost...RUUKIT.htm

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.07.2010 - 23:05

Oikeassa olet, ohimennessä kannattaa pysähtyä, Mustiossa on tullut käytyä usemmastikin

www.napsu.fi/matkailu/matkak...12--Mustio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 23:58

kyllä vain,toistaiseksi tutustunut kahteen,Fiskars ja Verla,viimeksi
www.verla.fi

Lisätty: 19.07.2010 - 00:47

www.napsu.fi/user/4228/matka...kuvat/2170

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 01:04

Verlassa kannattaa kesällä käydä opastetulla tehtaan kiertokäynnillä, sillä tehdas on jätetty siihen kuntoon kun se vuonna 1964 suljettiin.
Vähemmän tunnettuja on:
Ruotsinpyhtään ruukkialue Kotkassa päin
www.rootsinpyhtaa.fi/2005/na...ydet.shtml sekä
Eurassa Ruukinpuisto sijaitsee Kauttuan kylässä.
www.eura.fi/ruukinpuisto/index.htm

Lisätty: 19.07.2010 - 18:56

Lisäksi
Pohjois-Savon merkittävimpiä vanhoja teollisuusympäristöjä ovat Juankosken ruukinalue, Jyrkän ruukki Sonkajärvellä, Salahmin ruukki Vieremällä, Sorsakosken teollisuusalue Leppävirralla, Varkauden tehtaiden alue ja Raninin mylly Kuopiossa.

Lisätty: 20.07.2010 - 13:56

Ruotsin Upplannista, Upsalan ja Gävlen väliltä löytyy yli 20 Ruukkialuetta "Vallonbruk"
web.vallonbruken.nu/ "Våra bruk" tai
web.vallonbruken.nu/visa_sta...da_avd.asp

Lähteet:
www.pohjois-savonmuisti.fi/y...paristoja/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 02:56

Itärajaa ajaessanne poiketkaa Möhkön ruukkiin Ilomantsissa. Siellä voi myös tehdä patikkaretken ja muuta mukavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 07:08

En ole vielä käynyt, mutta monesti olen miettinyt, että pitäisi joskus mennä. Niistä oli aikoinaan niin mielenkiintoinen ohjelma telkkarissa, että kiinnostus heräsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 08:17

Itse olen poikennut verlassa,mustion kartanossa ja raaseporin linnan raunioilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 08:23

Fiskarsin ruukkialue on minulle tuttu ja läheinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 08:28

Leineperin ruukilla olen päivän viettänyt taannoin:
www.leineperinruukki.fi/

Lisätty: 19.07.2010 - 11:37

sekä monesti Ahlströmin ruukkialueella Noormarkussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 11:03

Kellokosken ruukkialue Pohjois-Tuusulassa on ehkä tutuin. Siellä valmistettiin aikoinaan kaikki Suomen maitotonkat, tiesittekö sen ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 12:08

Ruotsinpyhtään ruukin alueeseen olen käynyt tutustumassa, ollessani tuttavani kesäpaikalla käymässä.
Mieleeni on jäänyt erikoisesti vanha savitalo, ainoa Suomessa ja valmistusvuosi 1805.

Toinen ikimuistoinen paikka siellä oli kahdeksankulmainen ristikirkko, melko harvinainen Suomessa.
Erikoisuutena kirkossa on rakastamani taiteilijan Helene Schjerfbekin maalaama alttaritaulu, nimeltään Ylösnousemus, ainoa alttaritaulu jonka hän maalasi.
Taiteilja oli silloin nuori ja tuntematon ja teki halvalla alttaritaulun, joten hänelle se annettiin tehtäväksi.
Kirkko on nyt hyvin tunnettu ainutlaatuisesta aarteestaan ja toimii nykyisin tunnettuna tiekirkkona.

Paljon muutakin alueella oli nähtävää, mutta nämä kaksi on jäänyt hyvin mieleeni.

(Olen niin hassu, että jos jossain käyn ja siellä on mahdollisuus tutustua kirkkoon sen teen).

Lähteet:
esite Ruotsinpyhtään ruukkialueesta, jonka olen säilyttänyt noin 8 vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 13:30

Tuo olisi kiva kokea, tyttäreni apppiukko asuu Fiskarssissa vois siel poiketa joskus!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 14:17

olen nyt tutkinut isännän kotiseutua historiallisessa mielessä ja kävi selväksi,että siellä on myöskin ollut vilkas ruukinkylä josta vain on jäljellä kiviallas ..mutta oli oikein mielenkiintoista kuullakkin siitä ruukin ajasta joka siellä oli ...useasti olen talssinut vanhaa ruukintietä ,tietämättäni ,että sitä ovat käyttäneet monen monet hevoset ja ihmiset ...mutta nyt on taas vuosiluku hukassa no ainakin 1800 luvulta on taloja, suuleja ym rakennelmia pystyssä siltä aikakaudelta ...muistaakseni se toimi myöskin 1900 luvun alkupuolella ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 21:48

Pari vuotta sitten oltiin viikko majoituksessa Karjaan seudulla. Kierreltiin päivittäin ympäriinsä ja katseltiin paikkoja. Hienoja olivat. Sanoivat, että mentiin ruukista ruukkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 01:22

Kyllä, ovat erittäin mielenkiintoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 08:43

Sekä Itä -että länsi-Uudenmaan ruukkialueet on tutkittu.
Kartanoiden ruukit kiinnostavat, esim. Fiskars.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.07.2010 - 20:00

Kunnian olen saanut ohi ajella mutta en poiketa. Kaikki ovat jääneet käymättä.