Mitä erikoista näet vaeltaessasi Helvetinjärven kansallispuiston alueella?

Avainsanat: suosittu kohde

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.07.2010 - 17:27

Helvetinjärven kansallispuisto edustaa vaihtelevaa ja jylhää pirkanmaalaista metsäluontoa. Alueen erikoisuutena ovat syvät rotkolaaksot, jyrkkärantaiset järvet, pienet metsälammet ja salomaiset metsät. Helvetinkolu, yksi rotkoista, on ollut tunnettu matkailunähtävyys jo 1800-luvulla. Yhä edelleen Kolu on puiston suosituin käyntikohde.

www.luontoon.fi/page.asp?Section=102

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.07.2010 - 17:59

Runebergin lähteen: fi.wikipedia.org/wiki/Runebe...l%C3%A4hde
www.luontoon.fi/page.asp?Section=106

Helvetinkolua en ole kuullut

Lisätty: 18.07.2010 - 18:37

www.ruovesi.fi/matkailu/info.../lahde.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 19:40

Jännä Helvetinkolu eli "kouru" joka on pakko yrittää kiivetä joko ylös tai alas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 21:09

Luulin tuota Helvetinkolua kirjoitusvirheeksi Helvetin kouluksi luulin,, hassu nimi kolulla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 07:06

Vaihtelevaa maastoa ainakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 08:41

Aivan mahtava paikkana kulkea.Oli kesäinen elokuun 1 päivän aamu kun mieheni pysäytti yht ;äkkiä auton keskellä korpea.Kysyin unisena mihin mennään ,mennään helvetin kolua katsomaan.Lähdimme kävelemään erämaa polkua jossa isot puunjuuret kaluuntunut kävelijöistä.
Luulin heti että karhu tulee varmasti vastaan mutta isot korpithan siellä suolammen ympärillä raakku ja ilmoitti tulostamme.Ilveksiäkään ei nähty vaikka maastollisesti olisi ollut mahdollista.Itselläni paljaat jalat ilman kenkiä.Vaatteita ihan vähän.Olimme uimasta lähteneet ajamaan ilman määränpäätä.
Saavuimme korkealle kalliolle jossa ammottava halkeama alas rotkoon.Ihmiset olivat kävelleet siellä kallio kuilussa.Mahtava maisema iso vesi jossa ihana metsäinen lampi .Rannassa metsäkämppä. Siinä sai keittää ja valmistaa syötävää.Näköala oli todella vaikuttava korkeuseroineen.
Saavuimme autolle takaisin ja ajoimme eteenpäin taasen nähtiin tienvarressa leipomo jossa voisi aamu kahvit juoda.Kurvasimme pihalle ja siellä ihana ihminen vaihtoi kuulumisia meidän kanssa.
Mieheni sanoi tälle että mansikka leivoksia 2 ja kahvit.Tänään on vaimoni syntymäpäivä ja juomme sen kunniaksi .Niin hän yllätti taasen minut ja leivokset oli ihan tuoreet .Muisto muistojen joukossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 10:31

jo yli 40 vuotta sitten minut vietiin katsomaan tuota Ruoveden ihmettä, Helvetinkolua. Kuljin sen edes takaisin. Silloin olimme skootterilla matkalla, joten pääsimme pidemmälle kuin nykyisin autolla. Sen jälkeen olen esitellyt sitä itsekin kesävierailleni. Samalla matkalla katsastamme tietenkin myös Runebergin lähteen, Ryövärinkuopan lähteen, josta voisi ottaa lähdevetta mukaansa, jos vain joskus muistaisi ottaa sopivan astian mukaansa, sekä Kallenaution kestikievain, jossa Topeliuksella oli tapana yöpyä.
Mikäli ei ole minnekään kiire, käymme kurkkaamassa Ruovedellä museon, Hyytiälän metsäaseman Juupajoella, sekä Korkeakosken kenkämuseon rotkoympäristöineen. Kotiseudullani on paljon mielenkiintoista esiteltävää kesävieraille. Kun vielä mukaan liittää kaikki hauskat erikoismyymälät ja kirpputorit, niin aika ei enää tahdokan riittää kaikkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 12:46

Nykyinen kotikaupunkini Keuruu on kuulunut "vanha-Ruovesi" alueeseen.
Vaikka matkaa ei paljoakaan, en ole käynyt Helvetinjärven kansallispuistossa, joka sijaitsee
Runebergin ja Gallen-Kallelan tunnetuksi tekemällä Ruovedellä.
Muistan, että Ruoveden kirkonkylä on valittu joskus, kun olin nuori Suomen kauneimmaksi
kirkonkyläksi. Paljon olen kuullut asiaa Helvetinkolusta, joka sijaitsee kansallispuistossa.
Epäilen, että en tule käyneeksi siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 21:37

Oon käynynnä katsomassa Helvetinkolua ja muitakin paikkoja Helvetinjärven rannalla. Jylhät on näkymät.