Millainen oli Ruissalon saari 1500-luvulla?

Avainsanat: turku saari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.07.2010 - 11:02

Ruissalon nimen alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Nimi saatta tulla erilaisista pienistä saarista, joista nykyinen Ruissalon on muodostunut.
1500-luvulla on maininta Ruissalon kartanosta. 1500-luvulla Kustaa Vaasa määräsi Ruissalon kuninkaankartanon mallitilaksi Turun ympäristön maatiloille.
Ruissalon saari on puoli peninkulmaa Turusta. Kustaa Vaasa myös antoi määräyksen tammen suojelusta ja määräsi taimien istutukset. Näin hän ajatteli veneenrakentajien tarpeita jaa toimeentuloa.
Juhan Herttua puolestaan perusti kartanon maille 1556 metsästyspuiston, johon tuotiin ensimmäiset
saksanhirvet.
1200-luvulla Ruissalo on siirtynyt Turun linnan haltuun ja se säilyi laidunmaana 1500-luvun puoliväliin asti.
Juhana Herttua myös piti huolta Kustaa Vaasan vaalimista tammipuistoista.

Ruissalo on Suomen oloissa ainutlaatuinen saari, arvokas ja monipuoleinen alue.
Tammipuistot ovat luoneet olosuhteet eloympäristön nuorille kasvi- ja eläinlajeille,
mm. kolopesijöille.
Kaikki se mikä luonnossa on kaunista ja lumoavaa näyttää keskittyneen yhteen paikkaan Ruissaloon. Suuret ja mahtavat tammilehdot herättävät juhlatunnelman saareen.

"Jos joku, joka rakastaa kaikkea kaunista, matkustelee etsien maalausaikkoja isänmaassani
ja haluaa kunnioittaa käynnillään myös Suomea, ei hänen pidä unohtaa tätä paikkaa"
Näin on runoilija Michael Choraeus kirjoittanut Åbo Tidninger lehdessä jo 12.8.1799.
Tarkoittaen kirjoituksellaan Ruissalon saarta.

Lisätty: 19.07.2010 - 11:06

Olisi varmaan mahtava paikka käydä Ruissalossa, sen kauneutta ja tummia salaperäisen näköisiä tammimetsiköitä katsomassa. Samalla aistia historian havinaa, se aina kiinnostaa
minua.

Lähteet:
Koottu Googlen eri osista, koskien Ruissaloa.

Kysyjän kommentti

Tieto hallussa, kiitos vastauksestasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.07.2010 - 18:09

Ka eipä tullut käytyä kassomassa?
www.turunpursiseura.net/cont...ew/98/193/

Keskiajalla Ruissalo on ollut harvaan asuttua. 1300-luvulla saari otettiin Turun linnan nautintamaaksi, ja 1500­luvulla sinne perustettiin kruununkartano. Kartanon lisäksi Ruissalossa oli 1700-luvun puoliväliin tultaessa vain viisi torppaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 21:07

No tuolla jumppiksella oli vastaus hallussa...linkkeineen..
Ja en ole tuohon aikaan elänyt on vaan monien kymmenien vuosien kokemus vasta..
Ruissalo on tullut nykyään moneen kertaan katsottu, sanoo paljasjalkainen Turkulainen!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 21:42

ruissalo oli ennen muinoin oma saarensa ja on vieläkin erittäin kallisarvoinen ja rauhoitettu saarreke jossa on silta ,joka yhdistää sen turkkussee ....jos sinne joskus piipahdatte niin poiketkaapas kasvitieteeliseen puutarhaan www.sci.utu.fi/projects/biol...tusivu.htm sieltä löytyy vanhaa kasvillisuutta kuin vähän uudempaakin...sori et hiukan poikkesin aiheesta ,mutta käypääkäs siellä ruissalossa tutustumassa.... on mielenkiintoinen ja tutustumisen arvoinen kohde.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 21:55

Kävimme vastikään Ruissalossa,mutta kasvihuneet olivat jo suljetut olihan myöhäinen ajankohta.Kaunista siellä ruissalossa on ,suosittelen käyntiä siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 21:32

Ennen käytiin ruissalossa monotansseissa ja TT-ajoja katselemassa. Olipa siellä vielä hättäisten kolmiokin. Onhan se vieläkin suuremmalta osaltaan nautintamaana. Kasvitieteellinen puutarha on upea paikka, jota muuten johtaa Aarno Kasvi niminen henkilö. Käykääpä katsomassa ja poiketkaa Honkapirtille kahville.