Vieläkö käki on kukkunut.Mitä se mahtaa syksystä ja talvesta tietää.

Meillä viikko sitten se kukku,en muista vuosia milloin noin paljon olisi kukkunut.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.07.2010 - 10:10

"Hiljaa huokaa korven honka, kaukaa käkö kukkuu, vaieten astun vaeltelen, mielenmyrsky nukkuu".
Hyvin paljon on kirjoitettu käki linnusta. Juhanii Ahokin hyvin monta juttua,joissa käki on mainittu.
Netistä löysin tiedon, että käki olisi kukkunut 10.7.2010 Nurmijärvellä ja vanhan kansan mukaan
se tietää pitkää ja lämmintä syksyä.
Kansan viisauden mukaan käen kukunta loppuu, kun se saa suuhunsa kypsän hillan (lakan).
Sanotaan, että Erkki avaa käen suun 18.5. ja kukunta saavuttaa lakipisteensä 29.6., jolloin vihneen pitäsi mennä käen suuhun.
Yksi uskomus on, että samana päivänä, kun käki lopettaa kukuntansa heinäkuussa, ensi lumi sataa
maahan lokakuussa samana päivänä.
No tutuin linee elämänpituuden laskeminen, kun ensikertaa kuulen käen kukahtavan keväällä tai alkukesästä.
Kerrotaan, että Urho Kekkonen Venäjän resisullaan kuuli käen kukunnan joskus 1970-luvun lopulla. Käki kukkui muutaman kerran ja väitetään, että luku täsmäsi jäljellä oleviin vuosiin.

Uskomuksen mukaan käki muuttuu syksyllä haukaksi. Väärinkäsitys johtuu siitä, että
käki muistuttaa hyvin paljon pientä ja haukkaa.

Ja pientä leikkimieltäkin tähän loppuun, sanotaan, että poikamies elelee, kuin käki kesällä, silloin tällöin se käy toisten pesällä.
Käki on siitä erikoinen lintu, että siihen liittyy paljon uskomuksia ja aika paljon taikauskoakin.
Käki kukkuu kuusikossa ja koivikossa on pesä.........?

Lisätty: 18.07.2010 - 10:12

Urho Kekkonen kuoli 1986, tämä liittyy käen kukunnan vuosien laskentaan.

Lisätty: 18.07.2010 - 10:23

Urho Kekkonen kuoli 1986, tämä liittyy käen kukunnan vuosien laskentaan.
Talveen liittyviä ennusmerkkejä en löytänyt yhtään kappaletta, käne kukuntaan liittyen.

Lähteet:
goglea osa ja osa omaa muistia.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.07.2010 - 08:30

" Käkeä pidettiin ennustajalintuna, jonka kukunnasta vanhukset laskivat jäljellä olevia elinvuosiaan. Sairas ei kuollut keväällä, jos ehti kuulla käen kukkuvan. Silmäpaskolta eli trakoomalta säästyi, jos keväällä ennen käen kukuntaa syleksi kusiaispesään ja antoi kusiaisten kusta silmilleen. Hampaita lakkasi pakottamasta, jos ehti ennen käen kukuntaa ottaa käärmeen, kuivata sen ja polttaa sitä piipussa. "

-mutta en ole kuullut kenenkään ennustavan / tietävän käen kukunnasta säätilastoja -

Lähteet:
Linnut ja kansanlääkintä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 20:52

No ylhäällä olevat jo kertoivatkin tarpeellisen, vaikka olin Jämsässä viikonlopun käen kukunta jäi uupumaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 23:28

käkenä kukuttiin koko viime yö,
tanssittiin kummitytön häitä,
jossain vaiheessa yötä käkikin innostui yhtymään meidän lystinpitoon ja kukkui melkein puoli tuntia yhteen soittoon ...
tuskinpa se talvesta mitään tiesi, me ei talvea muistettukaan ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 07:10

Viimeksi kuulin käen kukuntaa ennen juhannusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 21:25

Menneellä viikolla vielä kuului käen kukahdukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2010 - 17:26

Ei ole vielä kukkunut.