Nyt onkin sopiva aika minun kysyä netin-,samoin television käytöstä ukkosenilmalla?

Otanko netin ja television poies virtalahteestä jos ukkonen on lähestymässä, kuinka herkkiä ne ovat? Asun kerrostalossa.

Avainsanat: ukkosherkkyys (kategoriaan televisiokin)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.07.2010 - 13:08

Haja-asutusalueella omakotitalossa asuvan kannattaa ottaa piuhat pois. Näin teemme koska korjaaminen ja uudet osat ovat kalliita.

Kysyjän kommentti

Kiitos Mariaana.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.07.2010 - 11:38

En ole koskaan ottanut mutta vaimo pistokkeet aina ukonilmalla seinästä nyppäisee.Ja eihän vara venettä kaada sanotaan...Mutta jos joku kiinnostava ohjelma tv:sta tulee samaan aikaan niin loppuun katson oli ilma kuin ilma.Kerrostaloissa on kyllä hyvät suojat mutta voihan se jännite hetkellisesti niin nousta,että kone pimahtaa ja yhden kerran on modeemi tietokoneessa särkynyt ukonilmalla...Ylijännitesuojiakin on kaupoissa eikä niin kovin kalliitakaan mutta ei ole tullut hankittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 12:24

Silloin otan pois kun ukkonen tulee mereltä päin Turkuun ja iskee ihan lähellä, muuten ei tule otettua..
Joskus kauan sitten juttelin puhelimessa ( ei kännykkä) ja ukkosen jylinä tuli lankoja pitkin korviin, silloin luuri lensi kädestä ja huutelin lattialla olevalle luurille että soitan ukonilman jälkeen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 12:34

ukkostiedotteita:
koti.mbnet.fi/jjw/html/4_7_s...turva.html
www.elisa.fi/elisa/docimages...e_0708.pdf
mikropc.net/nettilehti/pdf/1...200349.pdf

edullisin keino ottaa pistokkeet ja piuhat pois .
varsinkin jos asuu haja-asutusalueella.
ylijännitesuojakaan ei välttämättä suojaa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 12:37

mä olen niin pelkuri nois ukonilmois , et nypin kaikki johdot anteeni ja puhelinjohtoja myöden pois , sekä vielä jos ukkonen jylisee ihan likillä niin otan sähkökaapista kaikki sähköt pääkatkasijasta pois .. varmuuden vuoksi ... täällä kallionpäällä asuessa olen niin varovainne noist ukkosit , mut kaupungissa asuessa kerrostalossa kun oltiin niin vain nyppäsin töpselit irti seinistä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 13:38

Meillä nypätään niinpaljon sähkölaitteita irti kun keriitäään ennen ukkosta-Ne menee varmasti rikki jos ukkonen tulee påäälle.Ylijännitteet rikkoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 20:05

taajamissa taitaa ne ainoat todelliset riskit olla verkon kautta tulevat ylijännitepiikit, nekin aika harvinaisia ...

itse en ole laiskana jaksanut noita töpseleitä irti nyppiä, kerran sitten stereot hajosivat ... enkä oppinut mitään ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.07.2010 - 12:07

Meillä kerrostalossa otetaan kaikki piuhat irti seinistä, paitsi jääkaappi/pakastin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 07:32

Rivitalossa kiskon johdot irti seinästä aina, kun ukkonen jyrähtelee. Kerran on meiltä ukkonen rikkonut modeemin.