Oletko nähnyt koskaan ukkosen aiheuttamia tuhoja luonnossa?

Avainsanat: ukkosen aiheuttamat tuhot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.07.2010 - 10:28

En ollut kotona kun uudesta digiboxista lähti äly pihalle. Mamma vain kertoi että meni leijaillen makkarin ikkunan vieressä olevasta pistorasiasta pihalle. Liki 10m ilman kaapeleita, kun oli nukkumassa, sinisenä pallona!

Lisätty: 15.07.2010 - 22:28

Juhannuksena 1928 pallosalama iski kirkkoon Parkanossa. Neljä kuoli ja kymmeniä loukkaantui. Tapahtumaa todistaneet muistelevat kauhunhetkiä: tiny.cc/b242v.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.07.2010 - 07:23

Jos hautausmaa lasketaan luonnoksi, niin olen.
Myrsky kaatoi ikivanhoja puita kymmenen metrin leveydeltä läpi koko hautausmaan. Onneksi sentään poikkipäin, eli n. sadan metrin matkalta kaikki puut nurin.
Salaman pilkkomia puita näkee varsin useinkin. Enemmän ne kyllä rikkovat digibokseja ja muita sähkölaitteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 09:21

Olen nähnyt kun ukkonen sytyttää talon palamaan.Hälyyttänyt apua metsäpalolle.Rikkonut puita ja sytyttänyt puun juurella sammaleet palamaan Paloi puolimetriä syvältä ja metrin ympäriltä kaikki sammaleet.Pilkkoi ilmassa olevat sähköjkaapelit pieniksi helmiksi.Nurkkia mustana .Heinäseiväs ukkosella paloi.Onhan noita mitä kummallisempia.Sähkövirta kaatoi kerran minut ukkosella rähmälleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 09:33

Pallosalaman näin lapsena maaseudulla, joka lipui navettaan ja tuhosi kaiken..

itse olin kylässä eräässä maatalossa siellä oli vain tytöt kotona, pelattiin korttia ja katseeni osui ulos ikkunasta, kysyin talon tytöiltä mikä tuo kaunis pallo on kun lipuu pihalla..

Enhän minä tiennyt siinä vaiheessa, mutta tytöt tiesivät ja meille tuli kiire sulkea koko rakennus ovista ja ikkunoista, mutta sille ei voinut mitään että tuo navetta meni..
Vanhemmat tulivat samaan aikaan kuin palokunta, naapurit olivat tulleet ensin apuun..

Se on ollut kokemuksista pelottavin.. koskaan sen jälkeen en ole tuota pallosalamaa nähnyt!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 11:10

Olen nähnyt ja siksi pelkäänkin. Ihmishenkiä ei ole menetetty. Olin 10-vuotias ja pääsin seurojentalolle
päiväjuhliin ja tuli ukkosenilma, Salama löi katon lävitse ja veljeni 7-vuotias meni tajuttomaksi, hänet kannettiin ulos vesisateeseen nurmikolla. Toisen kerra 5 metrin päästä pirstoi ns."ukkopuun" kotini vierestä säpäleiksi ja kolmannen kerran pallosalama kynti pihaan puolen metrin levyisen vaon.
Lapsen mieleen jäivät. En kerrostalossa pelkää, mutta maalla ja menen kyllä autoon jos on tilaisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 12:33

Muutama vuosi sitten ajoimme Karkkilasta Poriin ja sillä matkalla näin ukkosen kaatamaa metsää, joka oli kuin tulitikkuja olisi heitelty sinne ja tänne. Matkalla sattui eteen myös raekuuro ja ne rakeet olivatkin sitten ihan pienen lumipallon kokoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 13:06

Kahden rakennuksen (500m) seinistä oli repinyt puhelimet irti ja matkalla kaivanut ojaa sekä muutaman männyn kuorinut. En pahempaa mutta onneksi ei lentokonehalli palanut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 19:45

Takavuosina mökin vierestä meni iso koivu tuhannen päreiksi, suorastaan räjähti, mökki noin kymmenen metrin päässä säilyi lähes vaurioitta, vähän oli kallellaan lopun ikäänsä.

Tapauksen näin parin kilometrin päästä mereltä, oltiin kalassa, ja olin ihan varma että mökin kohdalla olisi kuoppa, eipäs vaan ollutkaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 07:49

Kyllä olen. Mökillä muutama vuosi sitten ukkonen sekä katkoi puita että halkaisi yhden ison puun kahtia. Joskus myös metsässä olen nähnyt ison ukkosmyrskyn rumaksi runteleman alueen.