Mitä tarkoittaa sanonta itku pitkästä ilosta??

Avainsanat: ilo ja itku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.07.2010 - 06:28

Taitaa olla suomalainen sananlasku ei sen enempää.Pääsee sutjauttaan joskus, kuka kaiken muistaa,oikeissa paikoissa.Ei elämänohjeeksi.Elämässä on muutenkin ylä ja alamäkeä.
Kyllähän näihin toiset uskovatkin.
Sanonta on juuri sitä mitä sanotaan ,kun on iloa paljon ollut saapuu tilalle itku, jotain murheellista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.07.2010 - 10:55

Vanha sananlaskuhan tuo on..
Jos on liian hauskaa niin seuraa siitä kyllä itkukin...

muistaisin että mummoni tarkoitti sanontaa kun teineinä mentiin tanssimaan ettei siitä seuraisi hmmm. jotain vaippoihin liittyvää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2010 - 11:31

Minä ajattelin, että se on lähinnä lapsille sanottu, kärttäneet kun ovat jotain kovin esimerkiksi lelua ja
se hajoasi jotenkin pian.
Sellaisen halutun asian tai saamisen myttyyn meneminen. Eipä oikein muuta selitystä tule mieleeni .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2010 - 17:02

Monesti sen pitkän ilon päälle tulee itku...koettu asia, niin usein. Pierukin pärähtää sitten paljosta naurusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2010 - 18:35

Voihan niinkin tapahtua, että onnen kyynel herahtaa poskelle. Eipa olla mitenkään harvinaista tunteikkaalle ihmiselle. Toisaalta taas pakkaa olla niin, että ilo ja suru vuoroillaan saapuvat ihmisen elämään. Tunneasioiden tulkitsemisen on ajoittain hankalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 05:16

On vanha suomalainen sananlasku.

Suuri osa vanhoista suomalaisista sananlaskuista on tehty kalevalaiseen runomittaan. Ne sananlaskut, jotka ovat olleet alun perin osa pitempiä kalevalamittaisia kertomuksia, esimerkiksi kertomuksen loppupuolella sanottuja opetuksia, on merkitty "kalevalaisesta runoudesta".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 08:50

Ikivanha sananlasku jolla on kyllä tosipohjaakin eli kun ihminen elää "kuin viimeistä päivää", huvittelee ja hurvittelee, maksun aika tulee kyllä ja ihan hyvä opetus on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 09:13

Vanha sanonta johon olen kuullut jatkonkin "...pieru paljosta naurannasta". Entisaikaan on ilakointia ja naurua pidetty syntiin verrattavana paheena eikä sellaista ole uskottu seuraavan muuta kuin harmia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2010 - 00:54

Tulikin analyyaiä kerrakseen muutta kun lapse aikansa riehuu niin ei aikaakaan kun joku itkee

Lähteet:
Lähielämästä

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.07.2010 - 00:08

... ja pieru kauan nauramisesta. Eihän kaikki hyvä voi loputtomiin kestää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.07.2010 - 16:47

kyllä siinä sanonnassa on mukana myös ripaus lähimmäisen kateutta, kun toisella on oikein hauskaa varoitellaan että murheet odottavat jo nurkan takana ...