Jos oppisopimuksella firmassa tms., niin tarviiko tehdä ylitöitä/työnantajan maksaa niistä?

Ko. tilanteessa siis, voiko oppisopimuksella oleva esim. kieltäytyä tekemästä ylitöitä/työnantaja teettää ylitöitä?, voiko ko. henkilö suostua ylitöihin, ja pitääkö niistä työnantajan maksaa, vaiko ilmaiseksi tehdä?

Lisätty: 05.09.2008 - 19:27

Tää kyssäri on oikeesti TÄRKEÄ, kiitos jo allaolevista vastauksista tosi paljon, mut ei vielä valitettavasti selvinny, saako teettää ylitöitä, pitääkö maksaa, voiko kieltäytyä?
Lissää vastauksia, tiiän et Napsusta löytyy vastaus 'kaikkeen', kiitos teitin aktiivisen ettimisen..kun en halua näitten nuorten suostuvan ihan mihin vaan....

Avainsanat: oppisopimus ylityöt teettäminen suostuminen työnantaja maksaminen firma kieltäytyminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 22:21

Ylitöiden tekeminen on aina vapaaehtoista ja siitä maksetaan erillinen korvaus (myös opparille). Oppisopimuslaisen palkkaus varmaan vaihtelee vähän TES:n mukaan,mutta ylitöiden korvaaminen on ihan laissa määrättyä. Ja työnantaja EI voi yksipuolisesti määrätä ylitöihin.

Lisätty: 06.09.2008 - 10:51

Tiedon lähteenä on erilaiset opparisivut, oma työkokemus ja oma oppisopimuskoulutus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 17:44

kokemukseni mukaan ei tarvitse tämä ei ole kirja tieto meitin firmassa pojat tekee 6 tuntia eikä ylitöitä edes tarjota kun niitä ei tarjota vakkareillekkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 19:02

Työnantaja maksaa työntekijälle työehtosopimuksen mukaista palkkaa työssä oppimisen ajalta oppisopimuskoulutuksessa olevalle.

www.oph.fi/SubPage.asp?path=...,438,66912

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 10:31

Oppisopimus-koulutuksessa olevalta ei voi vaatia ylitöitä.Ko.henkilö on sielä oppimassa,ei varsinaisena yöntekijänä.Kuitenkin voidaan tehdä erillinen sopimus ylitöistä,mutta niistä on laitettava maininta CV:hen