Kuinka tämä vaikuttaisi sinun makean nälkään makuhermon tyydyttämiseksi?

Tanskalaiset maksavat 1.7.2010 lähtien ns. herkkuveroa. 25% lisäys jäätelölle, suklaalle ja karamelleille. Suunnitemissä on, että alkoholi-,tupakka-,ja rasvavero nostettaisiin asteittain vuoteen
2019 mennessä. Myös Suomessa on kaavailtu samansuuntaista verouudistuksen asettamista.
Tämä tästä vielä puuttuukin.

Avainsanat: herkkuvero (voisi olla terveysvero)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.07.2010 - 16:59

Kyllä miunkin mielestäin me makselemme kaikenmaailman veroja jo ihan riittävästi.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2010 - 23:26

Lihavuus aiheuttaa yhteiskunnallemme vuosittain yli 300 miljoonan euron kustannukset, joten vero olisi perusteltu, samoin tupakka- ja alkoholivero. Rasvavero kylläkin tulisi määrätä epäterveellisille transrasvoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2010 - 07:59

Kaikille epäterveellisille.Nyt tahtoo olla että kalliita on terveellinen tuote.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2010 - 10:21

Herkkuvero voisi olla paikallaan. Sitten vielä nestemäisten herkkujen käyttäjälle kurkkuvero.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2010 - 10:53

Eikö me kumminkin jo makseta todella paljon veroja joten en ottaisi yhtään veroa enää lisää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 05:47

Totta, meillä on jo entuudestaankin korkea verotus. Toivottavasti ei enään nykyisestään kiristy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 10:00

Makeisvero voi aluksi vähentää joidenkin herkkujen ostamista mutta ajan kanssa taas nousee ennalleen. Itse olen huomannut, että esim. muutamat suklaapatukat ovat pienetyneet alkuperäisestä koostaan hinnan pysytellessä kuitenkin samana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 12:48

Ylilihavuudesta on todella isot kulut yhteiskunnalle. Makeisvero on hyvä asia, onhan tupakkaverokin olemassa...
Itselläni ei ole tapana herkutella karamelleilla eikä suklaalla kohtuuttomasti joten ei se taloutta kaada ja jos jollain kaataa, on syytäkin puuttua asioihin (eli jos ei osaa säännöstellä makean kulutusta). Rasvaveroasiaan en ole perehtynyt eli mitenkä se toteutettaisiin, saattaisi Valiolla olla jotain vastaansanomista asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2010 - 23:51

Maksan jo mielestäni riittävästi veroja, joten olen mieluummin syömättä ne harvat karkit ym. makeat joita vuoden sisään suuhuni laitan.