Mitä on ugariitti?

Avainsanat: vanha löydös

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.07.2010 - 21:27

Ugariitti oli tuntematon kieli, ennen kuin paikallinen maanviljelijä sattumoisin löysi ensimmäiset nuolenpäälaatat vuonna 1928. Paikalle rientäneet ranskalaiset arkeologit kaivoivat niitä maasta tuhansittain. Ugariitin lisäksi niissä on akkadian- ja sumerinkielisiä kirjoituksia.

Musiikkia sisältävät laatat ovat harvinaisia. Valtaosin tekstit ovat oikeusistuimien kirjanpitoa, diplomaattista kirjeenvaihtoa, luetteloita jumalista ja yksityisten ihmisten päiväkirjoja. Niistä löytyy kuitenkin myös muun muassa lääkintäohjeita hevosten sairauksiin.

Lähteet:
googletin

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2010 - 18:19

Muinaisessa Syyriassa puhuttu heprean sukulaiskieli.

Ugariitti oli tuntematon kieli, ennen kuin paikallinen maanviljelijä sattumoisin löysi ensimmäiset nuolenpäälaatat vuonna 1928. Paikalle rientäneet ranskalaiset arkeologit kaivoivat niitä maasta tuhansittain. Ugariitin lisäksi niissä on akkadian- ja sumerinkielisiä kirjoituksia.

Lähteet:
yle.fi/uutiset/kulttuuri/201...20883.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2010 - 20:54

Iankaikkinen nuolenpääkirjoitus joka löydetty ajat sitten .Sitä on tulkittu musiikiksikin.Yhdistetty hepreakieleenkin.Mitä sieltä vielä löytyykään.Aina uusia ja uusia löydöksiä.On arkkilogeilla töitä.Siitä olisi paljon kirjoitettavaa jos vaan tutkailisi noita linkkejä.Aika mielenkiintoinen kieli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2010 - 11:21

Nuolenpääkirjoitus antaa vinkkejä tietokoneohjelmien tekijöille

Yhdysvalloissa kehitetystä muinaiskieltä tulkitsevasta tietokoneohjelmasta odotetaan apua nykykielten käännösohjelmiin. Massachusettsin teknologisessa instituutissa MIT:ssä kehitelty ohjelma selvitti nopeasti valtaosan nuolenpäillä kirjoitetusta tekstilaatasta.

MIT:ssä ratkottu kieli oli ugariittia, jota puhuttiin Syyriassa runsaat 3 000 vuotta sitten. Ohjelma rakennettiin sen tiedon varaan, että ugariitti on sukua heprealle, mistä ohjelma laski eri symbolien todennäköisen esiintymistiheyden.

Ugariitin salaisuudet on aiemmin jo ratkaistu ihmisvoimin. Muuten MIT:n tutkijat eivät olisikaan voineet tietää, että heidän systeeminsä toimi.

Ugariittiaakkosissa on 30 kirjainta, joista MIT:n ohjelma tunnisti 29 oikein. Noin kolmanneksella ugariitin sanoista on heprealainen sukulaissana, joista ohjelma arvasi oikein 60 prosenttia. Valtaosa muista arvauksista epäonnistui vain yhden kirjaimen verran.

Ugariitin alkuperäisillä tutkijoilla oli työssään myös onnea: arkeologit löysivät kirveen, jonka varteen oli kirjoitettu "kirves" ugariitiksi. Se ratkaisi joidenkin symbolien sisällön.
Useimmista kielistä ei ole sanakirjaa

MIT:n tutkijat Regina Barzilay ja Ben Snyder eivät oleta, että käännösohjelmista olisi koskaan täysin korvaamaan ihmisiä, mutta he pitävät keksintöään pätevänä apuna ohjelmien kehittelyyn.

Erityisen hyödyllinen se voisi olla niissä tuhansissa kielissä, joista ei ole laadittu sanakirjoja. Esimerkiksi internethakukone Googlen käännösohjelma toimii nykyisin vain 57 kielellä, Snyder muistuttaa.

Radion kulttuuriuutiset / Anniina Wallius

kuin myös Googletin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 23:41

Ugariitti oli tuntematon kieli, ennen kuin paikallinen maanviljelijä sattumoisin löysi ensimmäiset nuolenpäälaatat vuonna 1928.

Kielititeellisiä vertailuja:

Erään kirjoitusmerkkeihin perustuvan vertailun mukaan Palestiinan ja sen lähialueiden kielet pohjautuvat johonkin alku-kanaanilaiseen kieleen, jota puhuttiin vuoden 1800 eKr. paikkeilla. Vuoden 1400 eKr. tienoilla siitä olisi syntynyt kolme kieliryhmää: ugariitti, foinikia ja esi-arabia. Laajin kieliperhe olisi syntynyt foinikialaisesta alkukielestä, josta olisivat peräisin omana ryhmänään mm. muinainen kreikka, etruski, latina ja myöhempi kreikka. Toisen ryhmän muodostaisivat varhainen heprea ja samaria, kolmannen aramea ja sen sukulaiskielet sekä uudemmat arabikielet ja persia.

Erään toisen vertailun mukaan kaikki muinaisen Palestiinan lähialueilla puhutut kielet pohjautuvat haamilais-seemiläiseen alkukieleen, joka jakautuu haamilaiseen ja seemiläiseen kieliryhmään. Egyptin kieli ja pari muuta kuuluisivat haamilaiseen ryhmään ja muut seemiläiseen ryhmään. Seemiläisen ryhmän uskotaan jakautuneen useampaan alaryhmään, joista puolestaan ovat kehittyneet arabikielet, etiopia, aramea, ugarit sekä kanaanilaiset kielet, joihin luetaan mm. foinikia ja heprea. Samoja linjoja noudattaa allaolevassa kuvassa esitetty kaavio kielten polveutumisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2010 - 23:45

Täysin käsittämätön ja outo juttu minulle. Sanoisinko melkein kuin hebreaa.