Tiedätkö, kuka ja minkä alan henkilö on Pellervo Lukumies?

Avainsanat: pellervo lukumies

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.07.2010 - 15:53

Wikipediasta löysin ( kyllä google on kumma juttu)

Pellervo Lukumies (s. 9. huhtikuuta 1935 Toivakka) on toivakkalainen taidemaalari ja keksijä, jonka kuuluisimpia töitä ovat vuosina 1972–1973 maalatut Toivakan kirkon kattomaalaukset.

Pellervo Lukumies syntyi Heiskan koululla Toivakassa, jossa hänen äitinsä oli opettajana. Lukumiehen isä oli Toivakan kirkkoherrana vuosina 1937–1967 toiminut Kalle Lukumies. Maalaaminen kiinnosti Pellervo Lukumiestä jo kansakoulussa. Myöhemmin hän lopetti lukion kesken huonon kielipään takia ja lähti kolmeksi vuodeksi, 1955–1958, opiskelemaan Helsingin Ateneumiin, jossa hänen opettajanaan oli Sam Vanni[1]. Valmistuttuaan Ateneumista 1958 Lukumies palasi Toivakkaan ja ryhtyi vapaaksi taiteilijaksi.

Toivakan kirkkomaalaukset tekivät taiteilijan kuuluisaksi ympäri Suomen. Alkuperäisenä tehtävänä oli vain entistää Aallon suunnittelemat maalaukset, mutta Lukumies käsitti tarkoituksena olleen tehdä "kuviot vanhalta pohjalta, muuten oman sielun ja persoonan mukaan". Silloinen Toivakan kirkkoherra pahoitti mielensä töistä eikä hetkeen laskenut taiteilijaa kirkkoon[2]

Myös kirjailija Mauri Sariola esitti oman poikkeavan mielipiteensä näistä maalauksista kirjassaan Surma surutalossa, jonka juonenkehittelyyn kuuluu omaleimainen taiteilija joka maalaa erään maalaispitäjän kirkkoon uusia kirkkomaalauksia - tosin kuvaus on äärimmilleen kärjistetty ja yhdistävää on ehkä vain joissakin pikku yksityiskohdissa...

Nykyään poptaiteen ja Raamatun ja Kalevalan pohjalta luodut maalaukset ovat Toivakan matkailuvaltti. Kirkko onkin tiekirkko ja runsaasti matkailijoita vierailee katsomassa Lukumiehen maalauksia.

Muu Lukumiehen tuotanto on monipuolista. Siihen on kuulunut öljyvärimaalauksia, piirroksia, puuleikkauksia, akvarelleja ja metallitöitä. Vaikutteita hän on saanut paljon Kalevalasta, Raamatusta ja egyptiläisestä taiteesta. Vuonna 1982 hän sai valmiiksi suurikokoisen Atlantis-maalauksen. Hän on tehnyt myös muotokuvia, mutta ei itse pidä niiden tasoa korkeana, vaan ne ovat olleet hänelle elinkeino

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2010 - 13:46

Taiteilija joka teki muistaakseni kattomaalaukisa kirkkoihin, jostain Keski-Suomesta kotoisin, jo hieman varttuneempi henkilö. Luin hänestä jotain aika äskettäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2010 - 16:10

Pellervo Lukumies taiteilija, asuu Toivakan Viisarinmäessä.
Laulajatähtemme Arja Koriseva asuu kahden kilometrin päästä hänen kodistaa.
Pellervo Lukumiehen haastattelusta pätkä" Olen tullut Toivakan kylähulluksi. Naapurinikin sanoi,
että miksi ei voi tehdä mitään kuten muutkin. Minusta se on hauska olla pikkusen hullu, huumorin kautta elän tätä elämää".

(Pitäisiköhän minunkin opetelella laittamaan Wikipedia, eikä google).

Lähteet:
Google edelleen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2010 - 17:20

Nyt tiedän kuka hän on,napsu on hyvä tietopankki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2010 - 20:24

Ihanaa että kerroitte, nyt tiedän tuonkin.Mutta mun päässäni se ei kauaa pysyy, hah, hah, haa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2010 - 23:49

Pellervo Lukumies (s. 9. huhtikuuta 1935 Toivakka) on toivakkalainen taidemaalari ja keksijä, jonka kuuluisimpia töitä ovat vuosina 1972–1973 maalatut Toivakan kirkon kattomaalaukset.

Pellervo Lukumies syntyi Heiskan koululla Toivakassa, jossa hänen äitinsä oli opettajana. Lukumiehen isä oli Toivakan kirkkoherrana vuosina 1937–1967 toiminut Kalle Lukumies. Maalaaminen kiinnosti Pellervo Lukumiestä jo kansakoulussa. Myöhemmin hän lopetti lukion kesken huonon kielipään takia ja lähti kolmeksi vuodeksi, 1955–1958, opiskelemaan Helsingin Ateneumiin, jossa hänen opettajanaan oli Sam Vanni. Valmistuttuaan Ateneumista 1958 Lukumies palasi Toivakkaan ja ryhtyi vapaaksi taiteilijaksi.

Toivakan kirkkomaalaukset tekivät taiteilijan kuuluisaksi ympäri Suomen. Alkuperäisenä tehtävänä oli vain entistää Aallon suunnittelemat maalaukset, mutta Lukumies käsitti tarkoituksena olleen tehdä "kuviot vanhalta pohjalta, muuten oman sielun ja persoonan mukaan". Silloinen Toivakan kirkkoherra pahoitti mielensä töistä eikä hetkeen laskenut taiteilijaa kirkkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2010 - 23:40

Googlettamallahan tuohonkin löytyy täsmävastaus, joten kuten aiemmin vastanneet vastaan minäkin.