Meillä on kaunis ja lämmin kesä meneillään, mistä johtuu sanonta "paukkuvista pakkasista"?

Avainsanat: ilmatieteenlaitos

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.07.2010 - 14:28

Pakkasukon saapuessa,
kuuluu ääni sen nurkissa.

Kosteus puussa kovettuu,
laudat nurkissa huutaa huu.

Kylmä on, mutta kestän sen.
Nurkissa paukkuu pakkanen.

Kesäaika on meillä toinen,
unhoittunut murhe moinen.

Heippa sirkkaliisa sulle,
kesä ihana on tullut mulle

Kysyjän kommentti

Toivon totisesti nyt aika ajoittain, että paukahtelisi.....pakkanen. Kiitos runosuonen sykkeestä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.07.2010 - 22:09

Kovalla pakkasella puutavaran jäätyessä kuuluu paukahtava ääni, esim. puhelinpylväät mikäli niitä vielä on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 22:13

Pakkasen paukkuminen johtuu veden laajenemisesta sen jäähtyessä. Vettä voi olla esimerkiksi seinänraoissa. Kun vesi laajenee sen jäätyessä, syntyy paukkuva ääni. Myös rakenteiden materiaalin kutistuminen voi aiheutta samanlaista ääntä. Mitään vakavia vaurioita harvemmin syntyy. Vesiputkien jäätyminen on sitten kokonaan toinen asia.

Lähteet:
www.fmi.fi/kysymyksia/index_8.html#2

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 22:36

Kait se tulee todellisuudesta. Meillä ainakin pakkasella paukahtelee. Vällillä oikein kovastikkin. Kerran pamahti mahtavasti piha koivu.Sit keväällä se juoksutti mahlaa ,pakkanen oli halkaissut sen.
Ai ai ei ole pakkasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 00:08

Pakkanen paukkuu nurkissa on kaakaota, ja pipareita purkissa ja vähän mohairia, angoraa ja villaa.

En tosin tiedä mistä sanonta juurensa juontaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 01:43

minun pakkasraja on +30,sen alle kun menee täytyy käyttää vinkkeleitä. toppapukua ja panna pipokin päähän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 09:20

Pakkanen paukkuu nurkissa
on kaakaota, ja pipareita purkissa
ja vähän mohairia, angoraa, villaa -
ymmärrätkö? Pysy kotona ja chillaa...

.. se koskee myös sinua, senkin karvainen nakki!
Kun on pienet pinkit varpaat ja karvainen takki
on parempi olla sisällä ja pitää paitaa hassua,
ja toivoa, että joku rapsuttaa karvaista massua!

Kisalle ja ihmisille villavaatetta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 10:27

Pakkasen paukkuminen on alunperin tarkoittanut hirsitalojen nurkista kuuluvaa rytistelyä kovan pakkasen aikana. Hirsitalohan "elää" jatkuvasti, hirret liikkuvat monestakin eri syystä, ja varsinkin pakkasella niiden liike on äkkinäistä ja äänekästä. Siitä sanonta.
Nykyaikana tuo pauke ei ole niinkään yleistä, paitsi jos sattuu asumaan vanhassa hirsitalossa, uusien hirsitalojen en usko paukkuvan tuolla tavoin.
Talvipakkasella myös jäänselkä ääntelehtii hauskasti. Pakkasen kiristyessä jää ikäänkuin "laulaa", jään laajentuessa sen pinta joutuu kovalle jännitykselle, ja aiheuttaa soivia ääniä muodostaessaan railoja jäähän. Silloin saattaa kuulua myös paukahduksia, joten silloinkin "pakkanen paukkuu".
Minun lapsuudessani hoettiin: "Pakkanen paukkuu nurkissa, ukkonen jylisee purkissa "

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 15:17

kovalla pakkasella puu paukkuu. meilläkin kotona vanha talo saattaa paukahtaa yllättävän kovin kun pakkanen nousee nousemistaan. myös puhelintolpat ja puut paukkuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2010 - 22:44

Kai siitä että puu paukkuu kovilla pakkasilla.