Mikä ero on järvellä ja lammella?

Tämä kiinnostaa minua.

Avainsanat: järvi lampi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.07.2010 - 12:31

Lampi on järveä pienempi makean veden allas.

Lammen kokorajaa on vaikea tarkasti määritellä, erityisesti suhteessa pikkujärveen. Lampea pienempiä ovat kuitenkin lammikko ja lätäkkö, joille on tyypillistä, että niissä on vettä vain osan vuotta. Lammet ovat niin matalia, että niissä ei esiinny lämpötilan kerrostuneisuutta toisin kuin järvissä, vaan koko vesimassa sekoittuu tuulen takia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.07.2010 - 12:35

Järvi on isompi kuin lampi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 12:38

Lampi on huomattavasti pienempi kooltaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 14:14

Karkeaksi järven ja pienehkön järven rajaksi on esitetty pinta-ala 10 ha. Eli sitä pienemmät ovat siis teoriassa lampia. Sensijaan lampi voi olla huomattavasti syvempi, kuin järvi. Olen uinut esim. lammessa, jonka syvyys on keskeltä 50 - 60 metriä ( palolaitos on mitannut ) ja järvessä, jossa on vettä vain syvimmillään noin 5 metriä. Olen sukeltanut lammen keskellä ja jo noin. 2 metriä alempana vesi on huomattavasti kylmempää, kuin pinnalla. Lammen pohjalla on yleensä aina usean metrin paksuinen muta/humuskerros, jota järvissä harvemmin esiintyy, ainakaan niin paksuina kerroksina. Lampeen laskee yleensä ja sieltä lähtee alaspäin oja tai puro. Järveen taas laskee tai lähtee yleensä joki.

Lampivedet eivät Etelä-Suomessa ole mitään puhdasvesialtaita, koska maatiloilta ja metsisitä kantautuu ja valuu lannoitteita, sekä muita puhtauteen vaikuttavia tekijöitä. Pohjois-Suomessa asiat ovat toisin ja sieltä löytää vielä puhtaita lampia.

Lähteet taas ovat asia erikseeen ja niissä on puhdasta vettä, jos joku ei sitten ole myrkyttänyt lähiymäristöä. Lähteen vesi pulppuaa pintaan suoraan maanalta paineella ja tulee niin syvältä, että siinä ei myrkkyjä ole.

Monesti puhutaaan, että jonkun kunnan/kaupungin vesilaitoksen vesi on pohjavettä. Silloin siihen ei tarvitse lisätä mitään lisäaineita, kun taas pintavesilaitoken veteen on aina laitettava jotain desinfioivaa, kuten ruokasuolasta klooria ja lipeää. Veden PH-arvo määrittelee veden laadun. Makeutta voidaan saada lisää poistamalla liika raudan maku.

Hiilidioksidin, bikarbonaatin ja karbonaatin osuudet vedessä määrittelevät veden pH:n. Veden hiilidioksidipitoisuus vaikuttaa siihen, kuinka paljon pH:n nostossa tarvitaan alkalointikemikaalia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 14:58

Olin sanomassa, että lampeen ei laske jokia niin kuin järviin, mutta se tuli jo edellisessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 15:28

Lampi on pienempi joten silleen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 15:30

Lampi oo,n kotipitäjässäni, sanovat, että se on pohjaton, heterantainen ja tosiaan sinne ei tule ja laske jokia. Enne hyvä mattopesupaikka nuoruudessa. Uida en uskaltanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 16:52

Molemmat alkaa J:llä paitsi Lampi. Eipä juuri eroa kuin koko. Samaa mutaista mustaa vettä kummassakin. Suurten järvien vesi onkin jo aivan muuta. Meri on oikea elementti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 18:22

Järvessä on läpivirtaus jota lammessa ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 19:59

Lampia saattaa olla hyvin pieniä...järvet yleensä huomattavasti suurempia...
Lammesta olen onkinut tosi tummasekäisiä ahvenia..sitä en tiedä,miksi ovat väriltään tummia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 20:09

Pidän järven isompana ja läpivirtaus niinkuin timppa mainitsi on järtvessä, sitä ei välttämättä lammessa löydy, toisissa kylläkin.Molemmat hyvin viehättäviä paikkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 23:38

Onttopohjaoy vastasi jo täydellisesti. Meidän saunamökki sijaitsee syvän lammen rannalla ja koska siellä on lähteitä, on vesi paikoitellen todella kylmää myös helteellä. Vesi on ihanan pehmeää, ei tarvita edes hiustenhoitoainetta pesun jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 10:37

Uiminen järvessä on yleensä mahdollista, mutta kaikissa lammissa en kyllä uisi. Varsinkaan suolammissa, sillä niiden vesi on mustaa, ja erittäin epäilttävän näköistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.07.2010 - 22:54

Kokohan se on yksi erottava tekijä. Eikä minun mielestäni lammesta lähde eikä laske jokia. On siis kuin uima-allas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 18:29

mereltä kun asiaa tarkastelee ja miettii, niin ei paljoa eroa löydy, laihoja korvikkeita kumpainenkin ...

- vettä nyt kumminkin -