Unohditko jotain?

Missä kulkee raja normaalin unohtelun ja jonkun sairauden (dementia tms.) välillä?
Kuuluuko ikääntymiseen automaattisesti se, että asioiden unohtelu lisääntyy?

Avainsanat: unohtelu ikääntyminen dementia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 13:58

Unohdin.
Jos unohtelusta on haitta arjen askareissa.
Kyllä ikääntyminen auttaa kovalevyn puhdistamisessa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 16:39

Unohdin lukea kokeeseen. Tai sitten en vain jaksanut. Eli mikä siis oli se kysymys?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 09:16

auton avaimet ovat aina hukassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 10:30

Melkein päivittäin jotain 'unohtuu'. Osa unohteluista on kyllä sellaista aktiivista unohtamista, ikävät , kiusalliset tai vastenmieliset jutut tuppaavat siirtymään tulevaisuuteen. Kyllä kait se ikääntymiseen kuuluu että ajatus kirkastuu ja turhat murheet tippuu muistista. Sitä sairauden rajaa en osaa sanoa, kaitpa jossain niillä holleilla kun unohtelut rupeaa vaikuttamaan jokapäiväiväisessä elämässä selviämiseen omin voin voimin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 10:42

Kyllähän sitä joskus asioita tai tehtäviä unohtelee.Dementia taas on jonkun syyn eli sairauden seuraus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2008 - 16:27

aina sillon tällön unohtelen. millon unohtuu ostaa kaupasta jotain mitä piti, tai unohtaa otta mukkaan vkloppukylään jotain mitä piti. joskus harvoin unohdan esim. eväät ottaa mukaan töihin, mutta sekin varmaan vaan kiireisen melkeen myöhästymisen takia tai jotain vastaavaa. eli onhan nuita unohteluja. mutta tuossa alla on esimerkkejä oikeasta dementiasta ja alzheimerista.

Dementia
Dementia on elimellisestä, aivoja rappeuttavasta sairaudesta johtuva oireyhtymä, johon sisältyy laaja-alainen henkisten toimintojen heikkeneminen.

Kyse ei ole pelkästään muistin heikentymisestä, vaan dementiaan liittyy myös seuraavia oireita:
-muistihäiriöt alkaen lähimuistin vaikeuksista - vaikeus muistaa viime aikojen tapahtumia
-uuden oppiminen heikkenee - uudet asiat eivät jää mieleen ja oppiminen on vaikeaa
-abstraktin ajattelun vaikeutuminen - vaikeus ymmärtää esimerkiksi sananlaskuja ja vertauksia
-puheen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeus - vaikeus löytää sanoja tai ymmärtää sanallisia ohjeita
-tunnistamisen vaikeudet (esimerkiksi vaikeus tunnistaa esineitä, käytetään vääriä esineitä väärissä yhteyksissä)
-esineiden ja asioiden nimeämisen vaikeudet (käytetään kiertoilmauksia ja lähellä oikeaa sanaa olevia sanoja)
-kätevyyden häiriöt (vaikeuksia pukeutumisessa tai esineiden käytössä)
ajan ja paikan tunnistamisen vaikeudet (eksyminen)
-mielialan lasku, ahdistuneisuus, joskus käytösoireet (levottomuus, aggressiivisuus, vaeltelu)

Jokapäiväisessä elämässä dementia voi ilmetä esimerkiksi:
-vaikeutena muistaa, ymmärtää tai löytää oikeita sanoja
-toistuvina kysymyksinä samasta asiasta
-kyvyttömyytenä tunnistaa aikaa tai paikkaa
-vaikeutena selvitä arkipäivän toiminnoissa
-persoonallisuuden ja käyttäytymisen muutoksina
-opittujen taitojen ja asioiden pyyhkiytymisenä pois mielestä.

Dementiaoireiden yleisin aiheuttaja on Alzheimerin tauti (n. 60%), seuraavaksi yleisin aiheuttaja on sydän- ja verisuoniperäinen aivoverenkierron häiriö (n. 15%), jolloin kyseessä on vaskulaarinen dementia. Dementiaoireisto voi olla pysähtynyt, parannettavissa oleva tai etenevä aiheuttajasta riippuen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2008 - 16:36

Ikääntymiseen EI kuulu vääjäämättömästi muistin heikkeneminen, muistiaan voi pitää ns. kunnossa antamalla aivoilleen virikkeitä, esim. ristisanatehtävät, kielten opiskelu, jne. (napsussa seikkailu, heh), ulkoilu, jne. Normaalin/epänormaalin unohtelun sekä dementian suhteen vastauksia löytyypi tuolta ylempää, joista myös toivon olevan apua. Joskushan kun omasta mielestä tuntuu, et oma muisti on heikentynyt, johtuukin se vain keskittymiskyvyn puuttesta, jolloin jotkut asiat unohtuvat, kun on olevinaan niitä stressaavampia ja täerkeimpii asioita mietittävänä.

Lähteet:
Meinasin ihan unohtaa vastata tähän.....