Tarvitaanko Suomen kansalaiselta passi vai riittääkö henkilökortti Norjaan

Avainsanat: bodö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2010 - 14:05

ei tosiaankaan tarvita, 'rajatonta Pohjolaa' on kehitetty monin tavoin jo reilut viisikymmentä vuotta ja yksi sen peruskivistä oli vapaan, passittoman liikkumisen hyväksyminen Pohjoismaiden rajojen yli

www.norden.org/fi/yhteistyoe...istyoestae

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2010 - 11:32

formin.finland.fi/public/def...deid=15711

linkistä selviää,että Norjaan riittää kuvallinen henkilökortti ynnä muistakin maista tietoja.
itse en ymmärrä ihmisiä(aikuisia)jotka lähtee esim.risteilemään Ruotsiin,eikä ota henkilöpapereita mukaansa,koskaan ei tiedä mitä tapahtuu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 11:39

Joo kuvallinen henkilökortti riittä. KELA lienee niistä luopunut. Ajokortti tai sitten passi ja jos on kuvallinen KELA-kortti riittävät. Ilmankin voi mennä. Ei siellä kysytä mitään, jos autolla menee (varmuuden vuoksi mukaan). Lentokentällä kyllä vaaditaan paperit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 11:53

Hyvä kysymys? Kävin vuonna 1985 autoilemassa Norjassa. Käsivarresta yli mennessä ei rajaa juuri huomannut. Takatullessa Sinistä tietä taaskaan ei huomannut Ruotsiin tuoloa kuin liikennemerkkien pohjavärin vaihtumisesta.
Ei siellä mitään papereita kyselty missään muuta kuin setelirahaa, visa ei silloin ollut vielä siellä tunnettu.

Henkilöiden vapaa liikkuvuus Pohjoismaiden välillä
Pohjoismaiden välillä vallitsee henkilöiden vapaa liikkuvuus (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti). Pohjoismaiden kansalainen ei tarvitse matkustusasiakirjaa liikkuessaan muissa Pohjoismaissa. Henkilöllisyys ja jonkin Pohjoismaan kansalaisuus on voitava tarvittaessa osoittaa.

Lähteet:
formin.finland.fi/public/def...deid=15711

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 12:30

Poliisiviranomaisen myöntämä henkilökortti, se uusein määräysten muakinen, kelpaa tilanteessa kuin tilanteessa Norjassa. Toki todistusta ei kysytä missään muutoin kun tarvittaessa.
Itsestään selvyys että virallinen henkilökortti on aina mukana tai sitten passi. Ajokortti ei ole henkilötodistus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 12:39

Henkilökortti riittää, passia et tarvitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 14:47

Kuvallinen henkilökortti riittää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 17:24

postikortillakin pärjää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2010 - 22:14

jos siellä tavallisena turistina palloilet, siitä vaan rajan yli. rajan huomaa just hikisesti kylteistä. jos bisnestä puuhaat ota henkkarit mukaan - kuten täällä kotomaassakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2010 - 10:39

EU:n alueella liikuttaessa pärjää poliisiviranomaisen myöntämällä henkilökortilla. Sekin kyllä vanhenee aikanaan, niinkuin minulla, joten kannattaa tarkistaa päivämäärät, jos sillä aikoo matkustaa. Muuten sitten passi mukaan varmuuden vuoksi, jos jossain joutuisi henkilöllisyyden todistamaan. Pohjoismaisilla raja-asemilla se on kyllä harvinaista, tervehtivät vain ja antavat mennä yli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.07.2010 - 22:35

Eipä ole koskaan tullissa kyselty papereita, mielestäni pohjoismaissa ei tarvita virallisia papereita sinne kuljettaessa.