lajitteletko roskasi? tunnollisesti, suurinpiirtein, en ollenkaan

meille tuli kuukausi sitten nejän pytyn systeemi, melkein joka päivä neuvotellaan mikä mihinkin kuuluu

Lisätty: 04.09.2008 - 23:01

eiku niitä pyttyjä olikin viisi (ilmankos tulee erimielisyyksiä) ja kyllähän niitä ohjeita on tullut ja kansissakin on lisää, mutta kun löytyy monta tavaraa jotka kelpais useampaankin pyttyyn, siinähän se ihmettelyn aihe

Avainsanat: jätteet lajittelu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 22:36

Asun omakotitalossa ja olen lajitellut roskani jo vuositolkulla. Toimiva komposti on esim. suuri ilon lähde hyötynsä takia.

Yleensä lajitteluun tulee mainiot ohjeet. Ainakin meille tuli. Lisäksi kerrostalojen lajittelusäiliöiden kansissa näytää lukevan mitä kyseiseen säiliöön toivotaan laitettavan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 01:58

kyllä taloyhtiön kolmijako sen lisäksi lasi, metalli ja juomakartonki lähikeräykseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 07:57

paperi, pahvi, biojäte, energiajäte, kaatopaikkatavarat. Nämä löytyy tontinkulmalta. Lasi, metalli ja ongelmajätteiden kanssa nähtävä enemmän vaivaa, eli vietävä jonnekkin pidemmälle. Pikkuhiljaa alkaa oppia tunnollisesksi tässäkin hommassa, tosin vieläkin laiskuus välillä yllättää ja esimerkiksi lasipurkkeja menee kaatopaikalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 11:06

Valitettavasti joudun vastaamaan, että suurinpiirtein. Olen jankuttanut taloyhtiöiden yhteisestä bioroskiksesta jo jonkin aikaa. (Meillä kun on sillain hassusti, että 6 paritaloa ja kaikki omia yhtiöitään.. joten esim. se että yli kymmenen asunnon yhtiöissä tulee olla bioroskis, ei toimi. Vaikka kaikki viekin roskansa ihan samaan paikkaan ja jätekulut jaetaan kaikkien kesken, tietysti.) Mielestäni lasin, metallin, pahvin ja ongelmajätteen keräyspisteitä saisi olla useampia, ettei kenellään jää siitä kiinni, ettei viitsi lähteä niin kauas roskiaan kuljettamaan ja kierrättämään. Ja ihmettelen myös, että miksi tossa meidän 'lähipisteessä' on kaikki muut paitsi metallin keräys?? Sitten usein tulee heitettyä ne kaatopaikkakuormaan, kun ei niitä saanutkaan kiertoon jätettyä siellä, minne muut vei.

Tässä asiassakin on vielä paljon kehitystä tultava. Kaikilta tahoilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 15:18

Suurinpiirtein. Paperi ja pahvi, pullot ja sitten on ihan sekajäte.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 16:44

Kyllä. Miksi valittaisin siitä, että menetän joka viikko tunnin tai pari hyvälle asialle, kun kerran kökötän luultavasti ihan liikaa tietokoneella??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 17:07

Täytyypi ottaa tuo keskimmäinen vaihtoehto: suurinpiirtein. Alla luetellut siis AINA lajittelen:
ns. biojäte omaan roskikseen (ruuantähteet, pilaantuneet einekset, sun muut)
Maito- + muut tölkit omaansa
lasijutskat omaansa
lehdet omaansa
patterit omaansa
vanhentuneet lääkkeet apteekkiin
tyhjät pullot kauppaan takasin
olikohan siinä jo kaikki mitä täällä vois lajitella?
Harmittaa kun ei näitä peltipurkkeja tms. lajittelupisteitä ole täällä päin, samoin ei tätä pahvikeräyssysteemiä tai metallikeräystä.
Ja näihin puuttuviin, jos joku tällanen keräyspiste on jossakin päin kilometrien päässä, siellä sun täällä, en 'viitsi' lähteä niitä roudaamaan, koska jos ajattelee luontoa (mitä varten tää lajittelu on ilm. kehitetty) ei siitä pelastu jos kaahailen autolla ympäri hesaa viemäs näitä, jookosta, joo?