Mistä tunnet Emil Henrikssonin, mitä hän kehitti meille ja maailmalle?

Avainsanat: emil henriksson

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.07.2010 - 08:02

Emil Vilhelm Hensiksson syntyi 24.2.1889 Helssingissä, jossa hän myös kuoli 19.12.1959.
Hän oli suomalainne hienomekaanikko. joka tunnetaan patenttilukon keksijänä.
Patentin hän sai vuonna 1919.
Lukon valmistus alkoi AB Låsfabrikin Lukkotehdas Oy.ssä, nimi lyheni Lukko Oy:ksi.
Patenttilukko muutettiin Abloy -lukoksi 1920, yrityksen alkukirjainten mukaan.

E.V. Henriksson harrasti taidekirjallisuutta sekä maalaustaidetta.
Häntä ei kuitenkaan kunnioitettu Abloy-lukon keksijänä, vaan sai muista ansioistaan Suomen Valkoisen
Ruusun I luokan mitalin ja hän sai myös Suomen Talousseuran hopeisen kunniakirjan 1955.

Lähteet:
googlen kanssa

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.07.2010 - 01:24

Abloy - lukon keksijä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2010 - 04:03

Rakkaus maalaustaiteeseen ja kiinnostus tekniikkaan antoivat sisältöä hänen elämäänsä, jota varjosti hienoinen katkeruus lukkokeksinnön menettämisestä. Hän ei kuitenkaan täysin katkeroitunut, sillä hän totesi kaiken johtuneen tyhmyydestä ja huonosta liikemiestaidosta mutta ei ammattitaidon puutteesta.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Emil_Henriksson

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2010 - 08:37

Maailman parhaimman Abloy lukon keksijänä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.07.2010 - 11:41

ABlukkoOy:n. Parit löytyy meiltäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 10:54

Keksi Abloy-lukon.