Sopiiko alkoholi mielestänne rippijuhlien tarjoiluun?

Siis esim. onnittelumalja ja kahvin kanssa konjakki/likööri?

Avainsanat: alkoholi rippijuhlissa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.06.2010 - 16:13

Itse olin A-liikkessä töissä yli 30 vuotta..ei ollut koskaan ruuhkaa rippijuhlien takia....Itse olen kumminkin pitänyt asian..kun nouri aikuistuu..voi tarjota kummeille ja ystäville kuplivan..näin olen tehnyt omille lapsille..ja samaa perinnettä noudattannu tyttären lapsille..Se todella juhlistaa hetken pienen suloisen..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.06.2010 - 15:18

Itse tarjoisin kylmää helmeilevää omena viiniä.Omena tai päärynä.Se on kaunista katsella poreineen ja maistuu kaikille.Voi tarjota nuorellekkin.Jos vanhempia ihmisiä kylässä jotka ottaisi mielellään tilkan konjakkia se heille suokaa.Mutta päätarjoilussa helmeilevää omena tai päärynä viiniä 11.5%
Ilman prosenttejakin täytyy olla juomaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 15:51

Minusta ei sovi, enkä ole koskaan ollut sellaisissa rippijuhlissa jossa alkoholia olisi tarjottu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 16:19

Kuohuvaa on ollut minun lapsillani rippijuhlissa mutta kyllkin pommacia, alkoholi ei kuulu rippijuhliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 16:40

Yleensä kai rippijuhlissa ei väkeviä tarjota. Joku kevyt kuohuva ja kupliva saattaisi mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 17:01

Kuohuvaa voisi tarjoilla, vielä 4 vuotta aikaa miettiä, kun oma esikoinen pääsee ripille...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 18:37

en ole kans ollut rippijuhlissa , joissa ois viiniä tai kuohuvaa tarjottu .. onhan tuo rippilapsi kuitenkin vasta lapsi , mutta taas ylioppilasjuhlat ovat alkaneet aina kuohuvalla ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 20:15

Yleensä rippilapset ovat noin 15-vuotiaita, ja niissä juhlissa ei alkoholia, mietoakaan, ole tarjottu.
Kerran eräs sukulainen pääsi ripille vasta yli kaksikymppisenä. Silloin ei kotijuhlia järjestetty, vaan kirkosta tultua käytiin ravintolassa syömässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 20:29

Mikäli itse juhlakalu ei voi lailliseesti ottaa ni miksi sitten vieraat? Nykyään on niin paljon alkoholittomia juomia että uskoisin löytyvän sopivia vaitoehtoja ja edullisia. Käy myäs autoileville vieraille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 20:45

Alkolla oikein opas,
järjestelyt ja juomat juhlien mukaan:
www.alko.fi/fi/C1D9A82948C3E...laopas.pdf

mutta eihän se toki kiellettyä ole nauttia / tarjoilla alkoholipitoisia juomia,
kunhan ei unohda myös alkoholitonta vaihtoehtoa,
koska juhlakalu on rippijuhlissa yleensä alaikäinen.

ravintolassa työskennellessäni jotkut ulkomaalaiset olivat närkästyneitä
Suomen alkoholilaista joka kieltää anniskelun alaikäiselle.
mutta maassa maan tavalla.

Lisätty: 30.06.2010 - 09:31

mielestäni kysymyksessä ei ollut kyse ämpärikaupalla alkoholin tajoilusta, vaan onnittelumaljasta ja kahvin kanssa likööri tai konjakki. eihän siitä nyt vielä humallu, ja en kyllä ole kuullut että olisi omia juomia rippijuhlaan tulleilla ollut mukana. onhan hyvä nuorelle näyttää miten myös "sivistyneesti" voi alkoholia käyttää juhlistamaan tilannetta. eikä salaa nauttien ja räkäposkella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2010 - 01:19

Eipä tullut mieleenkään moinen ajatus.
Kyllä tarjoilun pitää olla sellaista, että juhlakalu voi sitä nauttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2010 - 07:20

Eipä sovi minun mielestäni, sillä rippijuhliin. Olen siinä hyvin vanhanaikainen.
Usein rippijuhat ovat perhejuhlia ja mukana on pieniä lapsiakin.
Juhlat voisivat muuttua joidenkin kohdalla, isompienkin, aivan muuksi kuin herkäksi
rippijuhlaksi ja nuori ei sitä varmaan itse kaipaa, joten annetaan se vielä olla.
Lakkiais- ja ammattiinvalmistumisjuhliin se helmeilevä kevyt hennonvärinen juoma sitten
voi olla kohdallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2010 - 08:49

En kyllä tarjoaisi alkoholia tuossa tilanteessa, juhlan päähenkilöhän on alle "tarjoiluiän", siitä täytyy lähteä. Muissa, kuten valmistujais-ja yo-juhlissa se on eri asia, päähenkilöt ovat täysi-ikäisiä. Se että mukana on myös lapsia, ei ratkaise, sillä silloinhan olisi harvoja juhlia joissa mitään vastaavaa voisi tarjota. Lapsille ei vaan tarjota alkoholia vaan jotain muuta eli mehua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2010 - 11:36

Eipä taida sopia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2010 - 18:40

Mielestäni ei. Kahvikekkerit on enempi siihen tilaisuuteen sopiva, mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2010 - 20:52

vain ja ainoastaan jos nostetaan malja. silloinkin jotain vähäprossasta samppakaljaa tms. sitähän pitäisi pystyä sen sankarinkin juomaan.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2010 - 00:18

Asiallisesti nautittuna kyllä, alkoholi on viisasten juoma. En minä pidä alkoholitarjoilua pahana, kuuluu juhlatilaisuuksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.07.2010 - 09:41

Ei kuulu itse juhliin. Ei ole hyvä esimerkki kasvavalle nuorelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 22:39

riippuu kyllä jonkin verran siitäkin minkälainen ohjelma ja vieraslista sinulla on noissa juhlissa, mahdollisen alkoholitarjoilun tulisi olla hyvin hillitty joka tapauksessa