mitä tehtäviä on omaishoitajalla joka ei asu samassa taloudessa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 15:44

Omaishoitajalla voi olla montakin tehtävää, vaikka ei asuisikaan samassa taloudessa omaisen/hoidettavan kanssa, esim. niissä asioissa, joita hoidettava ei itse pysty enää tekemään jostain syystä; käy kaupassa, hoitaa pyykit (pesulaan/pesee itse), samoin siivoukset, pankkiasiat, tekee mahd. ruuan/laittaa valmiiksi, jotta hoidettava, jos osaa/pystyy sitten itse lämmittää sen, hoitaa pot. reseptit uusittavaksi/käy apteekissa hakemassa ne, mahdollisesti ulkoilee hänen kanssaan, ja on muutenkin tukena ja turvana, vain muutamia asioita tässä mainitakseni. Useimminhan nämä vanhukset/sairaat haluavat asua omassa kodissaan ns. loppuun asti, mikä ymmärrettävää ja joskus se on mahdollista vain omaishoitajan avulla, jotka tekevät todella arvokasta työtä tässä asiassa mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 17:28

Mitä ovat omaishoito, omainen tai omaishoitaja?

Omaishoito on vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla. Omaishoidon tar-koitus on mahdollistaa yksilöllinen kotihoito. Omaishoidon perustana tulee olla molempien osapuolien itsemääräämis-oikeuden toteutuminen.

Omaisella tarkoitetaan henkilöä joka tarvitsee toisen ihmisen tukea ja huolenpitoa päivittäisessä elämässään selviytymiseen. Hän tarvitsee lähelleen turvallisen ja luotettavan ihmisen.

Omaishoitaja on sukulainen tai läheinen joka sitoutuu ottamaan vastuun läheisensä hoidosta ja huolenpidosta.

Osa omaisten ja läheisten antamasta huolenpidosta on niin sitovaa, että hoitajan ja hoidettavan hyvinvoinnin turvaamiseksi tarvitaan kunnallista omaishoidontukea. Lakisääteisellä omaishoidontuella tarkoitetaan kokonaisuutta johon kuuluvat hoidettavalle henkilölle annettavat tarvittavat palvelut sekä omaishoitajalle annettava hoitopalkkio, vapaa ja omaishoitoa tukevat palvelut, jotka määritellään hoito ja palvelu-suunnitelmassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 11:20

Omaishoitajalle kuuluu kaikki mahdolliset tehtävät,mitä hoidettava tarvitsee.Raskas homma.