miten taivutetaan sana lämmin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 14:09

lämmin, lämpimämpi, lämpimin

Lisätty: 04.09.2008 - 14:44

luinpahan vähän huoniosti kysymyksen, uusi yritys:

nominatiivi lämmin
genetiivi lämpimän
akkusatiivi lämpimän
partitiivi lämmintä
essiivi lämpimänä
translatiivi lämpimäksi
inessiivi lämpimässä
elatiivi lämpimästä
illatiivi lämpimään
adessiivi lämpimällä
ablatiivi lämpimältä
allatiivi lämpimälle
abessiivi lämpimättä
komitatiivi lämpimineen
instruktiivi lämpimin

(muistukohan kaikki?)

Lisätty: 04.09.2008 - 20:57

hei lennu ja kaikki muutkin, älkää uskoko sokeasti, mun kielioppiopinnoista on lähes puoli vuosisataa, voin muistaa jotain ihan väärinkin, korjailkaa rohkeasti vaan

Lisätty: 05.09.2008 - 09:26

Rupesi sen verran vastuu vastauksestani painamaan, että piti mennä oikein kirjoista tarkistamaan. Niinpä on aika kulunut, säännöt ja selitykset muuttuneet, että tuohon akkusatiivin kohdalle on syytä tehdä korjaus, eli ei mitään akkusatiivi-lämmintä olekaan. Akkusatiivi on olemassa, mutta se on määritelty nykyään nk. vajaakäyttö sijamuodoksi:

”Akkusatiivi tarkoittaa vain persoonapronomien ja interrogatiivisen henkilöpronominin t-loppuisia muotoja: minut, sinut … jne. ”
(Hakulinen, Auli et al. (2004): Iso suomen kielioppi.)

Vanhojen kielioppien mukaan sekä minun että Lennun ehdotukset olivat aika päteviä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 17:13

Lämmin, lämpimämpi, pirun kuuma.

No, en taas malttanu olla... noo... antakeepi anteeks..?

Valperi on ihka oikees, jees..... (niinkusta aina, hatunnosto tielt päite)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2008 - 18:57

mun kieli opin mukaan valperilla oli varmaan kaikki kotona,siinä oli puolet sanoja joita en ollut tiennytkään,ja lämmin sana tuli varmaan taivutettua joka suuntaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2008 - 19:47

jäin miettimään valperin luettelossa akkusatiivia.....tarjoaisin siihen lämpimää...mutta minun kieliopin opinnoista on niin kauan etten ole varma. Luultavasti valperi on oikeassa.

Lisätty: 04.09.2008 - 19:49

voihan nenä.... mieleen tuli akkusatiiviksi nyös lämmintä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 02:22

suomenkielessä ei akkusatiiviä, muuten ok

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 11:21

Lämpö,lämmin,lämpeämpi