Tiedätkö minkälainen kukka on lehdokki?

Juhannuksena poimin niitä kultarannassa turvamiehen luvalla...Ovat kuulemma rauhoittettuja mutta poikkeusluvalla sain poimia.Huumaava tuoksu niin kuin Anttilan keväthuumassa lauletaankin:"Orvokki,lehdokki ,vuokko ja moni muu"...;-)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.06.2010 - 20:39

Valkolehdokki on useimmille meistä se oikea lehdokki. Kasvi on yleisimpiä kämmeköitämme, vaikka se onkin vähän harvinaistunut viime vuosina. Lehdokin kukkien tuoksu voimistuu iltaisin ja öisin houkutelleen perhosista etenkin kiitäjiä ja kehrääjiä.
täälläpä siitä kuvakin:
kammekat.tripod.com/plabifolia.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.06.2010 - 20:46

Tiedän,Hienotuoksuinen kämmekkä.Löytyy harvoin.Muistuttaa maarian kämmekkää.
Voi,kun löyts pitkästä aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 20:47

Platanthera bifolia, valkolehdokki
kammekat.tripod.com/plabifolia.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 21:53

24.6.2010 Iltasanomissa oli luku "Ilmianna outo kämmekkä".
Ympäristökeskus on etsintäkuuluttanut baltiantoukkakämmekän.
Se on orikideansukuinen kasvi. Uudellemaalle sitä on tullut Virosta.
Joskin siellä se on harvinainen kasvi.
Lieneekä tämä lajike kuuluva lehdokkeihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 22:30

Valkolehdokki ( kämmekkä) upea tuoksu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 10:24

En tunnen kuin nimeltä siitä Anttilan kesäkirmailusta kertovassa laulussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 11:14

Tunnen kasvin, tuoksu on voimakas ja kukka muistuttaa kovasti maariankämmekkää, väri on valkoinen. lapsuuden maisemistani sen muistan. En kyllä poimisi enää, on rauhoitettu kasvi. Mieluummin valokuvaisin kasvin kun tuhoaisin sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 21:36

Keräsin kouluvuosinani jonkun lehdokin kasvistooni. Kasvupaikkana on kosteikko, olen nähnyt niitä runsaasti myöhemminkin. Olen poiminutkin, koska niitä kasvaa paikoin sankasti. En tidä, onko kysymyksessö juuri rauhoitettu laji, koska sitä kasvaa ihan tienpientareellakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2010 - 21:49

Tiedän kasvin oikein hyvin.Kaunis valkolehdokki.Valkokukkainen,tuoksuvaLehdet melkein vastakkain,isoja soikeita.20-50cm.Ei joka paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2010 - 22:40

liitetty moneen mystiseen taruun, yön lumoojatar, jonka huumaavan tuoksun tunnet öisessä lehdossa vaeltessasi

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.07.2010 - 09:23

En ole päässyt koskaan tuoksuttelemaan hienon kukan tuoksua, ei ole eteeni osunut.