Juoksuvoima ja kunto?

OLen 13.v ja pelailen jalkapalloa keskikentänalinpana ja haluiaisn paremman kunnon ja juoksuvoiman niin että miten kannattaa lähteä harjoittelemaa`?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.06.2010 - 20:19

Kokkola tunnetaan jalkapalloperinteistään koko maassa.
Kokkolan Pallo-Veikoillahan on junioritoimintaa,
varmaankin ne valmentajat osaavat parhaiten neuvoa, kun sinut tuntevat.
www.jopox.fi/kpv/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.06.2010 - 19:56

Rauhallisesti juoksemaan aina lisäten vähän pitempiä matkoja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 20:18

Puhuppa jollekkin pelikentällä. Jos sieltä löytyisi joku joka tekisi sulle harjoitus ohjelman.Sinä tarttet asiantuntijan joka tuntee juoksun.Siitä intervalliharjoitukset.Hyvä ohjelma ei mene hukkaan ja kehittää .Urheiluopistot tekee kanssa ohjelmia ja testauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.06.2010 - 23:09

Olet 13 v. etkä täysin vielä kehittynyt siksi neuvoisinkin sinua etsiämään sitä kuntoa ja kestävyyttä juoksemalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 08:37

Pidennät pikku hiljaa juoksulenkkejäsi. Muista pitää kuntoilussasi välillä myös huilipäiviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 09:57

Peruskuntotreenit ovat kaiken perusta. Viikossa esim. 2 kertaa teet juoksulenkin (n. 5-6 km) riittävän pienellä teholla (juokset niin, että pystyisit samalla puhumaan). Sitten 1 kerran viikossa teet tehotreenin, jossa on alkuveryttely (n. 1 km kevyttä juoksua) ja sitten vetoja (siis intervalleja, esim. 10 kertaa peräkkäin n. 60-100 m juoksua) ja lopuksi jälkiveryttely. Vedot pitää olla nopeita, mutta ei maksimia, jotta jaksaa pienen palautumishetken (n. 1 minuutti) jälkeen tehdä uuden pyrähdyksen.
Elimistölle pitää kuitenkin antaa vaihtelevia ärsykkeitä. Peruskuntojuoksut pidetään edelleen samoina, matka voi toki kasvaa kuntotason nousun myötä, mutta vetoharjoitukset voi tehdä mäessä (ylämäkeen esim. 30 m) tai vauhtileikittelylenkkinä (esim. 3 km hitaasti, mutta jossa tehdä aina välillä noin 30 m pyrähdyksiä).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 18:30

Kaikenlaisia ohjeita näkyy olevan yllä. andekilla on parhaat ohjeet. Itse aikoinani harjoittelin hiihtokuntoa varten juoksemalla suolla ja vetoja sitten harjun yli polulla n. 100m:n sivu vedin täysillä ylös ja kävelin toisen sivun alas ja takaisin ylös. Kylmiltään ei saa vetoja aloittaa, hiki pitää olla päällä ja lopuksi täytyy voimistella että lihakset rentoutuu sekä venyy että pehmenee.
Täytyy vielä kuunnella kehonsa "ääntä" ettei tule vaurioita.

Talvella sai vetää kisoissa mäet ylös että maailma musteni silmissä ja palautuminen tapahtui jopa lyhyissä alamäissä tekemällä syviä hengitysliikkeitä.
On muutama jopa SM-tason mitali tallessa vieläkin niiltä ajoilta todisteena harjoituksen tehokkuudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 22:32

peruskunnon harjoittamiseen tuossa (kasvu)iässä kannattaa keskittyä, siitä ne sitten lähtevät muut harjoitukset ajan myötä (ent. juniori lätkä-hurahtanut)