Mikähän on "pappilan hätävara"?

Avainsanat: pappilan hätävara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.06.2010 - 11:25

Ite ja äitini oomme tehneet pappilan hätävaraa näin: Kuivuneen pullapitkon siivuja/kuivuneen ranskanleivän siivuja + mansikkahilloa vuorotellen uunivuokaan latoen, jonka päälle kaadetaan munamaito (ehkäpä voinokarekin) ja koko lysti uuniin paistumaan, tarjoan tämän joko sokerin/maidon/mansikkahillon/kermavaahdon kanssa ja ihanata on jälkkärinä:)

Lähteet:
lapsuusmuistot

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.06.2010 - 00:40

Jälkiruoka, reseptit vaihtelee vähän mitä kaapistalöytyy.Yleensä ei paisteta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 07:26

Jälkkäri ruoka..
todellakin vaihtelee mitä kaapista löytyy meiningillä..

Lisätty: 27.06.2010 - 17:10

Pappilan hätävara 4 annosta

450 g pullapitko tai ranskanleipä viipaleina
3 dl maitoa
1-2 tl vaniljasokeria
2-3 dl mansikkahilloa

Lisäksi: 2 1/2 dl vaahtoutuvaa vaniljakastiketta ja mansikoita

Viipaloi pulla tai ranskanleipä.
Sekoita maidon joukkoon vaniljasokeria.
Kasta pulla-/leipäviipaleet maidossa läpimäriksi.
Laita märät viipaleet uunivuokaan päällekkäin siten, että välissä on mansikkahilloa ja päällimmäisenä kostutettu leipä-/pullaviipale.
Paista 200 asteisessa uunissa noin 15-20 minuuttia, kunnes pinta saa kauniin värin.

Vaahdota seuraksi vaniljakastiketta.

Vinkki! Valmista tämä jälkiruoka joulunaikaan luumumarmeladista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 08:12

Laita astiaan kerroksittain keksinmuruja ja vaikkapa kuivunutta kakkua hillon kanssa ja kermavaahtoa päälle.

Minä voisin kokeilla kermavaahdon sijasta vaahdotettua vaniljakastikettakin.

Siis pappilan hätävara on jälkiruoka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 08:41

Jälkiruokaa se on ja olen sitä itsekkin joskus nauttinut,en vain muista missä ja milloin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 11:11

Pappilan hätävara on jälkiruoka.
Se valmistetaan sekoittamalla leivonnaisten, esimerkiksi pullan tai keksien murusia, puolukkahilloa sekä kermavaahtoa keskenään.
Muori teki sen sodan perästä paistamalla kuivuneita vehnäsen viipaleita ja p-hilloa päälle. Oli hyvää!

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 16:38

Ompas monelaista "pappilan härävaraa". Ja minä kun luulin, että se on se Pappilan liukaskielinen
piika, joka ilimootti vierahille, kun he seuroista pois lähtivät " Ja se pieru, joka ruustinnalta pääsi,
olohon mun".

Lähteet:
oma vilkas mielikuvitus ja sananlaskujen huvitus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 19:17

10-15 kpl pipareita tai muita keksejä murusina /TAI 4-5- pullaviipaletta pilkottuina
1,5 dl kermaa tai vaniljakastiketta
2 dl puolukkaa tai mansikkaa survoksena
sokeria, vaniljasokeria

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 20:53

Pappilan -Hätävara.6an.

1/2lkermaa. 3dl hyvää puolukkahilloa. 1/2lvehnäkorppuja ja pikkuleipiä.maitoa tai marjamehua,sokeria.
Sokerilla maustettu kermavaahto,hillo.Maitoon tai mehuun kastetut korput pannaan kerroksittain jälkiruokamaljaan.

Ei hienommaksi jälkiruoka tule.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.06.2010 - 23:04

Niin monta ohjetta kuin kokkiakin. Meillä kotona se oli vanhoista pullansiivuista, hillosta joka yleensä oli puolukkaa sekä maidosta tehty uunijälkiruoka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 02:13

Jeps, jälkiruokaa se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 08:46

Jälkiruoka jota valmistetaan useimmiten hieman kuivahtaneesta pullasta.
Toffen vastaus on se vanha, perinteinen resepti, nettiajan muunnoksia saattaa löytyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 20:55

Jälkiruokahan se, ja hyvää on!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 21:47

Pappilan hätävara on jälkiruoka, joka valmistuu nopeasti vieraiden jo pöydässä istuessa:
Kermavaahdon joukkoon murennetaan pikkuleipiä ja kuivuneita kakkuviipaleita ja lisätään jotakin makeaa hilloa. Uunissa valmistuva "pullalaatikko" on monissa vanhoissa keittokirjoissa nimeltään
leipävanukas.