Onko pitkästä jaloillaan seisomisesta hyötyä vai haittaa terveydelle?

Jos jossain tilanteessa joutuu paljon seisomaan jaloillaan (n. 4 tuntia kerrallaan ja n. 4 kertaa viikossa), niin mitä seurauksia sillä voi pidemmänpäälle olla? Vai onko se päinvastoin hyväksi? Kuluttaako se kaloreita? En löytänyt googlella vastausta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 19:05

Riippuupi vähä iästä ja ns. sukurasituksesta, jos seisomatyötä tekee pitkästikin päivässä niin voi nämä laskimoverisuonet laajentua, jolloin syntyy suonikohjuja, jotka voivat olla erittäin kipeitäkin toisilla ja varsinkin naisilla tuottavat myös kosmeettista haittaa (pitemmän päälle) + jos on muita perussairauksia, diabetes tms, samoin kuin liika WC-pöntöllä istuminen altistaa peräpukamille. Normaalikuntoiselle/painoiselle ihmiselle seisomatyö ei aiheuta sen kummosempia seurauksia pitemmän päälle, mutta kuten yllä mainittukin niin se muu jumppa ja verenkierron parantaminen, painon pudotus (voip käyä polviniveliin muutoin) on ensiarvoisen tärkeää: 4h päivässä ei tosin ole mikään pitkä aika, jos siinä pystyy kuitenkin liikehtimään tms. eikä tinasotilaana seisomaan?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.09.2008 - 23:58

Ei haittaa eikä hyötyä, mutta neljä tuntia paikallaan voi aiheuttaa turvotusta samoin kuin lentokoneessa, joten liikuttava olisi myös veritukosten estämiseksi.
Tuollaisen neljän tunnin session jälkeen kannattaa jalt nostaa puoleksi tunniksi ylöspäin tai jos menee nukkumaan, niin ylimääräinen tyyny jalkopäähän patjan j asijauspatjann väliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2008 - 06:44

Pitkä paikallaan seisominen voi aiheuttaa mm. peräpukamat. Kantsii siis istua, tilaisuuden tullen. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2008 - 08:56

Jos siinä neljän tunnin seisoskelussa on tilaisuus vähän steppailla, vaihtaa asentoa tai painoa jalalta toiselle, niin ei kai siitä kummostakaan haittaa ole.

Neljässä tunnissa palaa väkistenkin kaloreita, seistessä varmasti enemmän kuin makuulla ja lisäksi muutamat lihakset saavat kovasti niitä staattisia harjotteita.

Rasituksen yksipuolisuudesta johtuen rentoutuksena käy hyvinkin vaikka kävely, uinti tai joku ihan muunlainen liikunta.

ps.
Selvennetääs näitä treenauksen (harjoitteiden) käsitteitä esimerkin avulla:
- konsentrinen: nostat painoa
- eksentrinen: lasket painoa kontrollissa
- staattinen: pidät painoa paikallaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 11:27

Pitkään seisomisesta ei ole haittaa,istumisesta kylläkin.