rapujuhlat... mitäs kaikkea kivaa sinne laittais koristelua/ muuta rekvisiittaa?

mei pidetään tulevana lauantaina rapukekkerit. ois kiva kuulla napsulaisten mielipiteitä ja/tai kokemuksia rapujuhlista ja koristeluista. kiitos.

Lisätty: 03.09.2008 - 21:36

ilmasta riippuu ollaanko ihan pihalla vaiko sisällä.

Lisätty: 11.09.2008 - 17:42

[[[[[ vain yhden saa valita parhaaksi vastaukseksi, mutta kaikilla neljällä oli todella hyvät ja osviittaa antavat vastaukset. kiitos siitä. ]]]]]

Avainsanat: rapujuhlat koristeet rekvisiitta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 19:04

Ite oon laittanu koristeeks pöytään ns. rapuliinan (kaupoist löytyy hyvää rekvisiittaa), johon kattanu sit tajoiluvadille ravut (yleensä ne pakastetut, jotka kannattaa ottaa hyvissä ajoin sulamaan, mieluimmin jääkaapis sulatettuna), niille (ravuille) oon tehnyt ensin 'pedin' mustaherkukkapensaan lehdistä, ja ravut siihen rinkiin ja joihinkin väleihin sitruunalohkoja koristeeks, sekä joko kruunutilliä tai tavallista tilliä. Erilaisia levitteitä paahtiksen päälle pöytään, muutamaa salaattia myös (ja jos ravuista ei saa tarpeeks niin voi myös ostaa niitä ravunpyrstöjä johonkin kippoon mukaan), salaatissa olen (jos vieraat ei niin tuttuja ton ruokapuolen suhteen) päätynyt siihen, et laitan noin 5-6 kuppii erikseen erilaisia salaattituotteita, makeita maissinjyviä yhteen, sipulia toiseen, papuja, oliiveja, fetaa, jne, joista jokainen voi valita oman makunsa mukaan salaattiinsa mitä haluaa, perussalaattiin laitan esim. paria salaattia, mm. jäävuori, tomaatit ja kurkut, siit sit jokainen ite keräilee loput siihen näist kipoist. Rapunapsut teen niin, et se koskis tms. (tässä en oo ekspertti, yleensä joku vieras tuo) laitan hyvis ajoin pakkaseen + ne snapsilasitkin, et ois sit kylmiä). Ulkona laitan ne bambusoihdut, nyt kun valperikin mua opasti niiden käytös, kiitos viel kerran. Jos sisäl niin punasii kynttilöit tunnelmaa luomaan (miksei oranssei/keltasiikin/vihreit). Ja kun tää hommeli (syömingit) on ohi niin siirrytään laulelemaan ns. juomalauluja, hyvä ottaa kopsui (kaikille) jostain jos ei itellä oo valmiina), siinä ennen/jälkeen voip käydä saunassa, vaik sillon kun emäntä kokkaillee näit jutskii, no et silleen tääl.......
Ei muuta kuin oikein mukavaa ja rattosaa rapukekkeri-iltaa huomen sulle, toivoopit täältä tää yks

Lähteet:
mitä ny tähän asti noin 10v pitäny näitä ja mukavata on ollunna

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2008 - 10:43

No itse en varsinaisesti ole ollut puuhamiehenä rapukekkereissä, mun rooli on alkanut yleensä vasta siellä illan myöhäisemmässä vaiheessa, joten koristelun ja rekvisiitan osalta täytyy tukeutua valo- ja muistikuviin.

Ensinnäkin valmistelussa on käytetty surutta lapsityövoimaa (ennen kuin ne toimitettu jonkun kiltin mummon hoiviin yökylään). Eli kuvissa näkyy paljon lasten askartelemia mielikuvituskoristeita ja piirustuksia. Pöytäliinat ovat yleensä tehty kertakäyttölakanoista joihin on valmiiksi kirjoiteltu ohjeita yms. vitsikkäitä viisauksia (joskus myös istumajärjestys). Pöydälle, kattauksen sekaan, on ripoteltu ’puolihuolimattomasti’ kedon kukkia ja tillin kukintoja. Erilaisia paperilyhtyjä näkyy useassakin kuvassa, ainakin osa niistä taitaa olla lasten askartelemia.

Koska rapukekkerit saattaa olla vähän sottaisiakin, niin yhtenä vuotena emännät olivat tehneet juhla-asut kaikille kertakäyttölakanoista (niitäkin lapset olivat koristelleet tussipiirroksilla). Ilta päättyi rattoisasti rantanuotiolla kun poltettiin pöytäliinat, iso osa astioista ja nämä juhla-asut.

Yhdessä kuvassa näkyy pöydällä hauskoja jääkimpaleita. Ne olivat snapsipulloja jotka oli ensin pistetty maitotölkkeihin joissa oli vettä, jäädytetty pakastimessa ja sitten poistettu tölkkipahvit päältä. Hyvä idea, snapsit pysyivät kylmänä pöydässä. (ja loppuillasta koko pöytä lainehti kun jäät sulivat).

Kaikenlaista karnevaalimeininkiähän rapukekkereihin voi surutta liittää tilanteen ja ympäristön mukaan, mielikuvitus rajana, ja jos mahdollisimman moni pääsee osallistumaan valmisteluihin niin aina vaan parempi.

Lisätty: 04.09.2008 - 10:47

ÄLKÄÄ SYÖKÖ HUUGOA – luki yksi vuosi isolla keskellä pöytäliinaa. Huugo oli lasten kasvattirapu, jota olivat hoivanneet ja ruokkineet koko kesän mökkirannassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 02:37

Rapujuhlien kattaukseen kuuluvat perinteisesti rapuaiheiset pöytäliinat,
servetit, esiliinat ja rapuveitset.

Elävä tuli, lyhdyt ja kynttilät luovat pimenevässä illassa parasta tunnelmaa.
Myös erilaiset ripustettavat valot toimivat hyvin koristeina.
Jos rapujuhlat pidetään ulkona, kannattaa vieraille varata lämpimiä vilttejä mukaan.

Maljat, puheet ja juomalaulut kuuluvat olennaisesti rapujuhlien ohjelmaan.

www.alko.fi/fi/5ABC3B23B9B82...mp;src=3,3

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 11:33

Olemme viettäneet rapujulia perheemme kanssa ikuisuuksia.Kata kauniisti,käytä Rapulinoja,lautasia,laseja,,rapuveitsiä.Myös kynttilänjalkoja saa rapumallisena.Rapu-aiheinen pöytäliina.Kukkamaljakkon paljon Tillivarsia.Alkuruoka,joka sopii rapujuhliin,esimrapuuukku.Vesimaljoja,joissa on sitruunan viipaleita.Iloinen meli,paljon rapuja,koristeeksi tilliä ja sitruunan lohkoja.Juomaksi snapsi,viiniä ja olutta.

Lisätty: 06.09.2008 - 11:34

Tiimarista saat lähes kaiken rekvisiitan rapujuhliisi.