Nyt vihtaa tekemään.Lähteekö joku muu?

Avainsanat: juhannus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.06.2010 - 11:21

Minä lähden jos Sinulla on tiedossa tuoksuvaa hieskoivua ja napakkaa rauduskoivua. oksat otamme monihaaraisina. Noin 40 oksasta teemme vihdan ja niitä pikkuvihtoja, jos on pienempää väkeä
joukossa.
Hieskoivunoksat laittaisin sisemmäksi ja rauduskoivun oksat niin, että nurjapuoli on ylöspäin.
Ladommeko vihdat kahtapuolta pyöreäksi käännellen?
Vihdanhan pitää olla mielestäni litteä ja viuhkamainen. Pannaksi emme laita rautalankaa tai mitään narua, vaan nuoresta koivikosta otammme varpu oksan, jolla sidotaan vihta.
Ja muuta ei puutu kuin lämmin sauna ja löylyvesi ja olemme valmiit juhannussaunaan.

Juhannuksena vihdan sekaan voisi pujottaa suopursun- tai mustaherukkapensaan oksan ihanan
tuoksun antamiseen. Mutta me unohdamme sen ja kylvemme perinteisellä vihdalla.

Muuten kiva, kun käytät tuota vihta sanaa vasta sana onkin vähän oudompi minulle.
Kuulemma maakunta-alueittain vihta ja vasta vuorottevat.

Teerimäki, toivotan Sinulle saunaraikasta juhannusta.

Lähteet:
lapsuus- ja nuoruusajan muistoja.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.06.2010 - 11:13

Piti lähteä, mutta luvassa on sadetta, joten se nyt jää tekemättä. Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2010 - 13:06

Miestäni tuos patistin vihdan tekoon sekä muutamaa koivunoksaa patiollekin jussin tunnelmaa tuomaan, ite just raastamassa paria tuorekurkkua "itkeskeskelemään" suolan kera tuohon siivilään, ja tietty iskelmäradio soi vienosti taustalla:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2010 - 13:24

Kuljen kuljen pihapiirissä ,santiksen mäellä ja tien reunassa.Etsien matalia pieniä koivuja.Siitä sekatööreillä leikkaan 40cm pitkiä ihania varpuja.Rauduskoivuista etsin ,leikkaa,jne.Nyt nyrkki täynnä hyväntuoksuisia oksia .Valikoin hyvän kiinnitys risun joka vääntäen tulee nöyräksi.Sillä solmin napakasti kaiken yhteen.Nyt voi viedä paljuun saunalle hetkeksi veteen .Ai miten hyvä tuoksu siitä tuleekaan. Nyt saunaan ensimmäiset.Taisimpa tulla kanssasi vihdan tekoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2010 - 17:51

Tuo sirkkaliisan muistelo kuulostaa niin tutulta. Sillälailla lapsuudessanikin tehtiin. Nyt haetaan koivunoksia mistä löydetään ja sidotaan narulla yhteen. Tosi surkeeta,mutta vihta on vihta vastakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2010 - 13:29

En ole vihta- enkä vastaihmisiä vaikka lapsuudesta muistankin sen ihanan tuoksun, kun saunasa vastoilla toisiamme läiskittiin. Hiukset huuhdeltiin aina sillä vedellä, missä ensin oli tuoretta vastaa liotettu ja niin hiuksetkin tuoksuivat koivulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2010 - 23:48

Lemmen tuntein sulle vastaan,
rakkauden tunne ainoastaan.

Rakastaa, rakastaa voi ihminen,
mamma kaiken saa hän sen.

Rakkaus vain yksin on,
tunne aivan pohjaton.

Yksinäin mä mietin tässä,
iltapuolen elämässä.

Rakastaa ken vielä voi,
lemmenliekit salamoi.

Kirjailee pappa lemmen aatoksissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2010 - 07:33

Voi sauna ja vihta ne kuuluivat lapsuuden juhannuksiini..
Mikä huumaava tuoksu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.06.2010 - 22:46

En tehnyt vihtaa - tosin sen taidon kyllä osaan, mutta sain läiskiä itseäni vihdalla aaton saunassa.