kuka kirjoitti tiina kirjat?

-tiinaa------------

Avainsanat: tioi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.09.2008 - 21:15

Anni Polva.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.09.2008 - 21:16

Anni Polva

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2008 - 21:20

Tiina-tyttökirjasarjan on kirjoittanut Anni Polva. Siitä on ilmestynyt 29 osaa. Sarja on suosittu erityisesti ala-aste-ikäisten tyttöjen keskuudessa.

Tiina-kirjat käsittelevät pääasiassa Tiinan ja hänen naapurinsa Juhan suhdetta sekä Tiinan vaikeuksia täyttää tyttöihin kohdistettuja rooliodotuksia. Tiina kuvataan poikatyttönä, joka uskaltaa tapella ja kilpailla poikien kanssa urheilussa. Sen sijaan muut tyttöhahmot jäävät kirjoissa Tiinan varjoon. Tiinan äiti on tiukka ja valittaa jatkuvasti siitä ettei tytär ole tarpeeksi tyttömäinen, isä sen sijaan on lämmin ja hyväksyy tyttärensä.

Tiina on kuvattu hyveelliseksi, ehkä liiankin täydelliseksi; hän ei koskaan valehtele, puolustaa aina heikompia ja rankaisee itseään virkkaamisella, kun on huutanut äidille. Tiinan perusluonteeseen kuuluu, että hän ei osaa pyytää anteeksi. Hän myös päätyy usein pulaan yrittäessään todistaa, että osaa ja uskaltaa tehdä kaikkea mitä pojatkin.

Varsinkin sarjan alkuosa kuvastaa myös elämää ja luokkaeroja sodanjälkeisessä Suomessa: talonmiehen Kallella ei ole varaa mennä oppikouluun; Tiinan rakas isä on vammautunut sodassa. Tiina yrittää usein auttaa köyhiä ihmisiä. Tiinalle otetaan pikkusisko -kirjassa Tiinan perhe adoptoi kodittoman tytön Tinttamarin, joka on Tiinan mummon sairaan ystävän lapsenlapsi.

Tiina-kirjoissa ei yleensä ole selkeää juonta, vaan ne kuvaavat Tiinan elämää ystäviensä kanssa. Tapahtumat ovat usein arkipäiväisiä ja vaatimattomia, esimerkiksi Tiinan tappeluja veljen kanssa on paljon, ja monen luvun pääsisältö on se, että Tiina kaataa jotain pöydälle tai repii vaatteensa. Kirjoitustyyli on puhekielistä ja rentoa, kuten Anni Polvan kirjoissa usein. Tiina-kirjoja on moitittu kaavamaisuudesta ja vihamielisyydestä tyttöjä kohtaan. Kuitenkin Tiina on ollut samastumiskohteena monille tytöille lämminsydämisyytensä ja rohkeutensa vuoksi.

Lähteet:
tiina- kirjasarja wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 11:36

Anni Polva.Kirjoitti käsin ruutuvihkoon öisin,kun muu perhe nukkui.Lyijykynälä.