Miksi kissan lapsia sanotaan poikasiksi mutta koiran lapsia pennuiksi?

Avainsanat: poikaset pennut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.06.2010 - 01:16

Jaa, noin se vain taitaa olla.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.06.2010 - 10:54

Kyllä myös kissalapsia sanotaan kissanpennuksi, olen niin sanonut aina. Mysö koiralapsi voi olla sekä pentu että poikanen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 10:58

murrealueista riippuen varmaankin,
kyllä meilläpäin on kissanpennut ja koiranpennut,
sitten taas linnunpoikaset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 12:29

Yhdyn palisanterin vastaukseen, sillä kyllä minäkin olen alueella, jossa käytössä on kissan- ja koiranpennut ja linnun poikaset samoin. Onhan tuttu kyllä kun tarkemmin ajattelln, että olen kuullut
kyllä kissan poikasistakin, harvemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 13:05

Kyllämä olen tottunut sanomaan kissanpentuja kissanpennuiksi niinkus sudenpennut Ankkalinnassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 15:57

Meillä tääl päi sanotaan kissatten ja koiratten lapsia pennuiksi.Lintujen lapsia sanotaan poikasiks. Ja sian lapsia porsaks.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 18:27

Kyllä minulla lapsena oli aina kissan pentuja. Isot urokset oli kollikissoja ja tytöillä minia nimiä kuten asiaan kuuluu.

Lisätty: 24.06.2010 - 18:36

Tosin mummoni sanoi pentuja pokakissaksi sukupuoleen katsomatta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 18:58

Minä olen aina sanonut kissan pentuja.koiralla poikaset.Eiks olekkin kivaa.Ihania ovat olivat mitä hyvänsä.Oikein söpöläisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 19:07

Porsaita äidin oomme kaikki sinä ja minä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 19:43

Varmaan sovittu juttu, kuten punaista punaiseksi ja sinistä siniseksi.
Tai sit tää ero maan sisällä...

Tosin olen minäkin tottunut täällä idässä kissanpentuihin ja koiranpentuihin.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 20:53

Kissanpojiksi kutsun poikakissoja mutta kyllä tulee sanottua kissanpennut ja koiranpennut..

Tyttärelläni on kaksi kissanpoikaa.. veljekset kuin ilvekset..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 21:58

Sanotaanhan, että rakkaalla lapsella on monta nimeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2010 - 13:15

Mie olen aina sanonut kissanpentuja kissanpennuiksi,ja myös koiralla on pennut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.06.2010 - 22:41

En ole koskaan kuullut puhuttavan kissanlapsista poikasina, vain pentuina. Siivekkäät eläimet ovat poikasia, muut pentuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2010 - 00:00

murretta ja puheenparsia, miten missäkin päin maata

saaressa asusti yks Fiina-täti joka hoki joka väliin

" anna mun kaikki kestää ja sitten viel' noi elukoiden kakarat"