Kertokaa mitä tiedätte tai löydätte tietoa lentomuurahaisesta ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.06.2010 - 05:50

Viher-Piha tietää;
www.viherpiha.fi/kysymys/sii...cktabs_4=0

Puutarha.net; puutarha.net/index.asp?s=/ke...sp?id=2737
Vai häälentoja. Kävelin klo 18 tienoilla n. 120 m kirjastoautolle ja parveilevat siivekkäät muurahaiset hyökkäsivät. Niitä tuli silmiin, suuhun, korviin ja joka puolelle, huidoin kuin heinämies. Naapurit varmaan luuli että nyt se viimein sekos. Ihan oikeesti tuli mieleen Hitsckcocin (sorry kaikki oikeinkirjoitusfriikit) Linnut ja kun viimein

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.06.2010 - 01:12

Olen kullut tarinoita, kuten esim. että eilen alkoi tulla keittiön seinien raoista(seinät lastulevyä) lentomuurahaisia, sama juttu oli viime vuonna. Niitä on myrkytetty ja imuroitu. Heillä on myös keittiössä keväästä asti ollut sokerimuurahaisia(toistuu joka vuosi), niitäkin myrkytetty. Myrkytys auttaa hetkeksi ja taas ne tulevat uudestaan. Olen kuullut ja lukenut, että tämä voisi johtua kosteudesta talon rakenteissa.Heillä kävi alueen terveystarkastaja tekemässä kosteusmittauksen viime syksynä, ja silloin löydettiin kosteutta ainoastaan kylpyhuoneesta, joka sitten peruskorjattiin( siellä oli myös ollut ennen remonttia muurahaisia, vaan enää ei ole). Terveystarkastaja ei kyllä ollut sitä mieltä, että muurahaiset olisivat kosteuden merkki. Mitenkä toimia tällaisessa tilanteessa, kun niitä muurahaisia on molempia(lento-ja sokeri) ja niistä on haittaa. Hän asuu erään pienen kunnan vuokrarivitalossa, joka on rakennettu n. 30 vuotta sitten.

Hyvää juhannusta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 06:16

Muurahaiset (Formicidae) ovat heimo yhdyskunnittain eläviä pieniä myrkkypistiäisiä, jonka yli 12 000 kuvatusta lajista Suomessa elää noin 60. Muurahaisten heimo on ollut olemassa jo yli sadan miljoonan vuoden ajan, joten ne ovat erittäin vanha eläinryhmä verrattuna esimerkiksi ihmiseen.

Muurahaiset ovat hyvin sopeutuvaisia eläimiä, minkä ansiosta ne ovatkin levittäytyneet kaikkialle maapallolle napa-alueita ja muutamia etäisiä saaria lukuun ottamatta. Muurahaisten yhdyskuntiin saattaa kuulua jäseniä vain muutamista aina kymmeniin tuhansiin yksilöihin riippuen lajista. Muurahaisten selvin tuntomerkki on vyötärö, joka muodostuu yhdestä tai useammasta jaokkeesta.

Joissakin osissa Thaimaata muurahaisia valmistetaan ravinnoksi monella eri tavalla. Khoratissa muurahaisen munia ja lentomuurahaisia syödään snack-tyyppisenä välipalana. Muurahaisen munia, toukkia ja itse muurahaisia käytetään thaimaalaisessa salaatissa (thaiksi ยำ), ja Isanista peräisin olevassa ruokalajissa nimeltä Yum Khai Mod Daeng. Muurahaiset ovat maultaan kirpeitä.

Jumppis laittoikin Viherpihan linkin, lukaisepas Timppa se siinä on asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 07:03

siipivihalaanen = lentomuurahainen

tääläpäin niitä sanotahan " siipivihalaasiksi ",
tavallinen muurahaanen jollei oo siipiä on pelekkä "vihalaanen".

eheroontaharoon en haluaasi niiren lentoreitiille osua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 08:11

Siellä missä maaperä on hiekkaista, esiintyy lentomuurahaisia. Ja kun asettuvat jonneki,n ovat varsinainen riesa. Noin 10 v sitten Pohjanmaalla talossani olivat kiusana mutta nyttemmin ei ole näkynyt. Reippaasti käytettiin tuholaisentorjunta-ainetta ja se auttoi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 10:27

Meidän pihalla on muutaman vuoden ollut niiden kokoontumisajo päivä, uima-altaan ympärillä ja siellä vedessä lillumassa on tuhansia niitä, ja seuraavana päivänä ovat tiessään ja vedestä niitä raatoja vain poistamme, ei muilla naapureilla ole tätä ilmiötä pihallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 13:19

Kiitos Timppa kyysmyksestäsi mitään tietoa et minulta saa, paitsi tyhmyyteni.
Sillä olenhan minä toki noita nähnyt suuriakin parvia,mutta en ole osannut tietää, että
ovat lentomuurahaisia. Ensimmäisen kerran nyt tulin viisaaksi niiden kohdalla.
Sen teidän, että on liito-oravia ja sanovat ,että jos lemälläkin olisi siivet se voisi lentää.
Taas hyödyllinen kysymys, johon viisaat antavat vastauksensa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2010 - 20:55

Lentomuurahaisia on jonain vuosina hyvin paljon..
itse en moisiin otuksiin ole muuten perehtynyt...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.06.2010 - 22:37

Sen tiedän antaa neuvoksi, ettei ainakaan makiaa piirakkaa kannata jättää mihinkään sellaiseen paikkaan mihin niillä on pääsy. Muutoin tulee lihaisan lennokas piirakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.06.2010 - 01:34

Niillä on siivet

Lisätty: 28.06.2010 - 01:34

Kuningattaria