Huomenta napsukaiset, juhannus lähestyy. Ollaanko sitä kotosalla vai reissun päällä? Miten muuten teillä kulkee?

Avainsanat: juhannuksen odotusta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.06.2010 - 09:34

Hyvää huomenta Justus,mutta vasta torstai aamun puolella. Jussi on viellä tuolla mutkan takana.
Vietän mieluista juhannusta Keskellä-Suomea, keskellä Keurusselkä-järven ympäristöä.
Olen virittäytynyt juhannustunnelmaan kaikin aisten. melkein 30-vuoden jälkeen, jotka ovat olleet
pääkaupunkimme juhannuksia, niissäkin tosin omat juttunsa. Mutta nyt tunnen aivan fantastista
tunnetta oman kotiseudun vehmautta kohtaan.
Eilen illalla aloitin henkisen valmentautumisen Iso-Kirjan juhannuskonferenssin avajaisjuhlassa, kuunnellen oman kaupunginjohtajan Timo Lounan ja evl.seurakunnan kirkkoherran Ossi Pohjosen
tervetulotoivotusta ja kuunnellen puheita ja kauniita lauluja.
Tänään torstaina kipaisin jo lohitiskillä, sillä kalaa pitää saada ja päivemmällä käyn oman kaupungini
torilla. Jottei tämä fyysinen puolikaan jää hoitamatta.
Lauantaina on koittanut sitten se suuri odotettu kesän juhla juhannus. Nyt menen muistoihini ja muistan menneen ajan juhannuksiani, jolloin äiti ja isäkin olivat vielä mukana. Isä oli hakenut
koivut porraspieliin ja pihlajia riitti jopa saunanlöyhyihin. Saunavihdat olivat odottamassa meitä
kylpijöitä. Vihdassa oli keksellä tuoksuvaa hieskoivua ja päällä rauduskoivua lehtipuolet ulospäin,
vihta oli sidottu aivan aidolla kierretyllä nuorella varvulla.
Nyt aattona illansuussa minä mietin juhannustaikojani, lähdenkö niitylle poimimaan yhdeksän lajia kukkasia pielukseni alla, vai lähdenkö läheiselle niitylle kirmailemaan ilkialastoma odottamaan rakkaani
ilmestymistä. Vaikka aito taikauskoni onkin vähäistä, silti huomaamattani lasken käen kukunnan
lukuja ja en miellelläni alita tikapuita.
Illan auringon kimaltaessa näen Suomen siniristilippujen liehuvan taivaan sineä vastaan.
Aatto ilta painuu yöttämään yöhön, tänä juhanuksena ilma kokkotulen räiskettä.
Lauantaia aamuna on herkkä kesän tunnelma ja lähden kotiseurakuntani Pihlajaveden kirkon
"Ripille laskun juhannukseen". Tilaisuudessa lauletaan vuoden 1938 luvun virsiä.
Minäkin sain vuonna 1956 polvistua saman kirkon alttarin ääreen ensimmäiselle ehtolliselleni.
Muoti ole toinen kun nyt, puvut olivat mustia, ei ollut alboja.
Päivälliseni on ehkä juhlavampi, kuin muulloin. On ainakin uutta perunaa, silliä ja kalana on savulohi. Kesäillassa hiivin salaa juhannstansseissa Virtain hiekkarannalle tai Karstulan Vahangan lavalle vuoteen 1959, jolloin Eila Pienimäki oli livenä siellä laulaen mm. kappaleen
Vanha veräjä luona. Juhannuspäivä hiipuu iltaan, olisiko päivä nyt pisimmillään ja luonto hedelmäisimmillään? Sunnuntaina lähden aidolla siipirataslaiva Elias Lönnrotin kyydissä
uusiin tunnelmiin ja siirryn katselemaan vetreitä maisemia Keuruu-Mäntän välillä. Koen palan
Suomen luonnonrauhaa ja jylhiä korpia.
Näin olen suunitellut tämän juhannuksen kulun ja kun aika on tullut ja juhannus on muuttunut muistoiksi, suljen sen sinne monien uhohtumattomien muistojeni joukkoon, mistä aina kaivan ajan patoinoimaa aikaa esiin. Siis näin minä suunnittelen, mutta Isäni Suuri Luoja päättää,
miten tämä toteutuu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.06.2010 - 07:23

Kotosalla ollaan kaupungissa, emme oikein kuulu enää juhannusjuhlijoihin..
Olemme erään lapseni kanssa jutelleet että menemme ehkä Ruissaloon grillaamaan saaronnimen perälle. Ajelemme silloin Naantalissa ja katsomme kaunista luontoa..
Ja kotona illalla kahvittelemme Mansikkakakun kera..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 08:07

Eiköhän kotona .Meitä pyydettiin talkoisiin pensasaidan itutuksiin ja pihan tasaamis töihin. Aika hyvä ajankohta, vai mitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 08:09

Aloitamme juhannuksenvieton tänään mökillä ja palaamme kotiin.
Aikataulun sanelelevat lähinnä sääennuste ja muut menot kuin juhannusjuhlat. Jos sää on kelvollinen, niin saatamme ajella Kauhavalle katsomaan lentonäytöstä jostain maantien varrelta. Saattaa kyllä jäädä sekin väliin, kun muistaa edellisvuosien ruuhkat...
Kiitos kysymästä, muuten menee oikein mukavasti.
Hyvää juhannusta Sinulle ja kaikille Napsulaisille!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 08:31

Ihan loistavasti kulkee ja maalle mennään tietysti, siellä on oltu koko viikko ja päiviksi tultu kaupunkiin. Ei mitään paineita juhannuksen vietosta ole, mukavaa kun saa olla luonnon helmassa ja rentoutua. Jos sää sallii mennään veneellä merelle , helppo toteuttaa kun meren rannalla ollaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 08:55

Varmaankin pääasiallisesti kotona lorvailemme, ehkä pistäydytään sisareni kesäasunnolla.
Hyvää Juhannusta sinulle ja kaikille teille!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 10:21

"matkalla" eli työssä,katselen muiden kokkoja ja ruikutan...
ei vaineskaa,
mukavaa mittumaaria
kaikille toivotan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 12:02

Aattona lähden mieheni ja kahden kissani kanssa mökille. Olemme tällä joukkueella koko Juhannuksen. Kokkoa ei nähdä tänäkään vuonna, mutta sen sijaan lämmitetään puusauna ja pulahdetaan uimaan, hyvä ruoka kruunaa illan. Kaikille aurinkoista ja lämmintä Juhannusta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 14:29

Kotosallalukuuottamatta kesäteatterissa ja tanssilavalla käyntiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 15:03

kitos kysymästä hyvin tässä räpelletään ja maalle hevoisten naapuriin sitä mennään ja kokolle kerääntyy melkein koko miehen suku , et seuraa piisaa ja saunakin siinä ohessa lämpiää , sekä tietty grilli , mut ensin sinne mennään muutamia tunteja ja aattona vasta huristellaan ...silloin on niin rauhallista ajella ....ei ruuhkat tressaa ...jot hyvää jussia kaikille vainen... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 15:37

Perässä kulkee ja tarkoituksena olisi Juhannusta viettaa Saimaanäkymin kosken pauhussa Mukavassa maalais/myllyidyllissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 17:38

Vanhankansan juhannusaatto ilta on nyt ja sen kunniaksi on "saana" lämpiämässä.
Näin eläkkeellä voi nykyajan kalenterit heittää hevonkuuseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2010 - 20:42

Ei ole pakkaamista,kun menemme tyttären luokse grillaamaan...ja illasta käymme katsomassa kokoa...ja varmaan sitten parketille vähän pyörähtämään..tuohon Kuminjoen rantaan..Munkkisaaren majalle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.06.2010 - 22:28

Juhannus on jo ohi, mutta saaressa oltiin nuorison ja perheen pienten prinsessoiden kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2010 - 00:39

hyvin meni muiden nurkissa makoilessa, sellainen laiskan miehen Jussi ...