Veikko Vionoja

On taiteilija tuttu tai paremminkin ovatko työnsä tuttuja? Millaisia aiheita maalasi aikoinaan (google tietysti tietää....)?
Ateneumissa avattiin hänen näyttelynsä , onko joku jo ehtinyt sen näkemään?

Lisätty: 22.06.2010 - 09:27

Vionojan aiheet eli pohjalainen maisema, rakennukset, ja hänen hieno värimaailmansa puhuttelee ainakin minua. Vionojan museo sijaitsee Ullavassa, hänen synnyinpitäjässään.

Lisätty: 05.07.2010 - 10:49

Oli hieno näyttely, sunnuntaina kävimme katsomassa. Värien käsittely taitavaa, miljööt peripohjalaisia.

Avainsanat: edesmennyt taiteilija

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.06.2010 - 18:06

Vionojan sielunmaisema oli pohjalainen, vaikka maalasikin useimmiten kotonaan Helsingissä. Hillitty väriskaala, pelkistetyt muodot, ihan pikkuisen varhaiseen kubismiin kallellaan, paljon interiöörejä. Kannattaa pistäytyä Ateneumissa ja nauttia kuvien rauhasta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.06.2010 - 12:43

fi.wikipedia.org/wiki/Veikko_Vionoja
Täytyi liittää kiireessä nyt tuo linkki, sorry. Maalaismaisemat Pohjanmaalta näkyvät hänen töissään.
Kauniita tauluja, voisin katsella seinälläkin.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.06.2010 - 13:28

Ei ole tuttu taiteilija eikä tuotantokaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 15:11

Olen kuullut nimen, mutten osaa yhdistää minkäänlaisiin töihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 17:12

Ei ole tuttu, enkä sitten katso Googlesta, kun sitä mainostit.
Silti edelleen käyn siellä ja minitsen sen joka kerran kun sieltä katson, empä
osaa edes niitä hienoja linkkejä siirtää tähän, joten kirjoitan sen halveksitun googlen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2010 - 06:49

Nyt pamahti sellainen kysymys joka pani minut miettimään, kerron .Minulla maalaus seinälläni jossa vuosiluku 30 jaV.Laine, esittää ämmiä mäellä istuu penkillä huivit päässä.En nimeä tiedä kuvasta .
Itse nimitän, juoru ämmät kirkon mäellä.Kirkkoo ei kuvassa ole.
Pelastin taulun joutumasta nuotioon sitä oli käutetty puukon heitto tauluna. Roikkui maalaistalon puuliiterin seinällä.
Laitatin siihen puiset kehykset ja putsautin .Minusta aivan ihana taulu ,rakkain tauluistani.Minkälaisia maalauksi se toinen laine maalasi onko tietoa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2010 - 09:15

Nimi on tuttu, työt eivät ole jääneet mieleen. Virkistin muistiani Googlesta, ei sytytä niin paljon, että menisin näyttelyä katsomaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2010 - 02:02

Laineen Veikko.

Veikko Vionoja (30. lokakuuta 1909 Ullava – 15. syyskuuta 2001, vuoteen 1943 Laine ) oli suomalainen taidemaalari. Hän oli alun perin nimeltään Veikko Laine, mutta koska oli toinen samanniminen taiteilija, hän muutti nimensä Vionojaksi kotinsa lähellä virranneen ojan mukaan, ja mukaillen äirtinsä tyttönimeä Widenoja. Vionoja sai Pro Finlandia-mitalin vuonna 1959, ja professorin arvonimen 1973. Hän oli kotoisin Keski-Pohjanmaan Ullavasta, ja ullavalaisuus näkyy hänen teoksissaan aihevalinnoissa ja valon käsittelyssä. Tyypillisiä aiheita ovat pohjalaiset maisemat, peltoaukeat ja maatalousrakennukset. Usein maisemaa katsotaan ikkunasta.[4] Vionoja on maalannut myös ihmishahmoja sekä muotokuvia.