Kertokaa jotain Kuikka Koposesta ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.06.2010 - 01:05

Kuikka-Koponen eli oikealta nimeltään Abel Koponen (1. joulukuuta 1833 – 12. joulukuuta 1890) oli savolainen silmänkääntäjä ja kansanparantaja, josta on säilynyt suomalaisessa kansanperinteessä runsaasti kertomuksia. Häntä pidetään yleisesti Suomen tunnetuimpana silmänkääntäjänä ja elinaikanaan hän ällistytti monia ihmisiä taioillaan.

Kerrotaan, että Koponen oppi taitonsa Pietarissa intialaiselta fakiirilta palkinnoksi tämän hengen pelastamisesta. Elinaikanaan häntä pidettiin hyvin outona persoonana, ja myös hänen temppunsa olivat usein varsin kummallisia.

Kotikylällään Varistaipaleella hänen kerrotaan saaneen nimensä siitä, että hänellä oli tapana viettää aikaansa työnteon sijaan soudellen järvellä kuikan tavoin. Toisaalta hänellä kerrotaan olleen kuikannahkainen lääkelaukku, tai hänen kerrotaan sukeltaneen vedonlyönnin jälkeen kuikan lailla pitkän matkaa jään ali Savonlinnassa.

Kysyjän kommentti

Siinähän sitä. Sattuu muuten olemaan ystävämi isoisän isä tai sinnepäin. Ei ole täysin huhaahommaa vaikka asiat muuttuu ajan myäten. Kaverini puhui vasta jälkeenpäin kun oli julkaistu kirjoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.06.2010 - 18:36

Abel Koponen (1. joulukuuta 1833 – 12. joulukuuta 1890) oli savolainen silmänkääntäjä ja kansanparantaja, josta on säilynyt suomalaisessa kansanperinteessä runsaasti kertomuksia. Häntä pidetään yleisesti Suomen tunnetuimpana silmänkääntäjänä ja elinaikanaan hän ällistytti monia ihmisiä
Kerrotaan, että Koponen oppi taitonsa Pietarissa intialaiselta fakiirilta palkinnoksi tämän hengen pelastamisesta.
Koposen tempuille tyypillistä oli, että niissä usein joku ahne tai itsekäs henkilö saatettiin naurunalaiseksi. Useissa myös autetaan heidän puutteenalaisia uhrejaan.

Onki kaloja tuvassa lattialankujen raosta. Maksoi erään henkilön velat virsikirjan lehdillä, Koponen menee hevosen peräaukosta sisään. ym. ym.

Lisätty: 20.06.2010 - 21:34

Apua lukutaitoisille;
www.apureportteri.fi/node/452

isoisäni s.1870-luvulla itä-savossa kertoili enämmäkin juttuja miehestä.
Olen autualliseti unohtanut suurimman osan niistä.

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 18:45

Kuikan omalaatuista huumoria kuvaa hyvin hänen lapsilleen antamansa nimet. Vanhimman tyttären nimi kirkonkirjojen mukaan oli Lucina Concordia Gemma Jeklubet. Toinen tytär oli Ohlipoobaama Siromilda Noa Neere. Poikien nimet olivat vastaavanlaisia: Alfred Ikai Opatus sekä Elnaam Jaebets Jesobeam.

Nuorin pojista olikin sitten Juhana Evert. Näin siitä syystä, että poika syntyi seitsemän kuukautta Kuikan kuoleman jälkeen, ja nimestä päätti äiti. Onkohan niin, että Savossa vieläkin järki kuuluu nimenomaan naisten avuihin?

Lähteet:
www.openroads.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 20:26

En osaa kertoa mitään hänestä mutta palisanterin arvailu osuu täysin oikeaan tuossa järkijutussa.