Ja nyt on mökkiaika parhaimmillaan, onko napsulaisilla konstia pitää kyykäärmeet loitolla pihamaalta?

Vanhalla kansalla oli monia, yksi kertoi valuttaneensa jäteöljyvanan tontin ympäri, ja kuulemma
käärmeet eivät tulisi siitä yli. Voisikohan joku muu aine vaikuttaa samoin.

Avainsanat: kyykäärmeet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.06.2010 - 19:41

Pistäppä poppikone soimaan niin, että maa värähtelee. Eiköhän ne siitä. Esim. kaiutin maata vasten.

Kysyjän kommentti

sitten vain muori hankkimaan rämistimiä, mutta saisivat todella olla äänettömiä,
jutistä maata vain.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.06.2010 - 17:13

Kyiltä pysyy paremmin turvassa, jos tömistää maata kulkiessaan tai jos pitää jalassa pitkävartisia saappaita. Tömistely pelottaa kyyt tehokkaasti karkuun, sillä vaikka niiden kuuloaisti on heikko, ne aistivat maan värähtelyn kaukaakin ja pelkäävät sitä kovasti. Saappaat taas suojaavat puremilta. Pihapiirissä kyyn karkottaminen onnistuu parhaiten pitämällä nurmikko lyhyenä.

Lähteet:
www.city.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 17:42

Kissa tappaa kyyn sekä muurahaiset. Metsässä on valtavia kekoja mutta ei kyykäärmeita. Myös nuo palisanterin ohjeet ovat hyviä. Lisäksi mökillä on keppejä pystyssä siellä sun täällä joilla kohtaaminen on helppo lopettaa. Kyy on muuten lainsuojaton nykyisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 18:04

kyllä meillä ne nitistetään laakista, mut olen kuulu et etikkakin karkoittais ...en sitten tiedä , meitin ottokisuli on aika hyvä kans saamaan kyyt hengiltä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 18:58

Meillähän niitä menee ja tulee eikä tapeta kun tarvittaessa jos ei ymmärrä häipyä.Kyllä se nurmen leikkuu useasti on paras tapa pitää loitolla .olen kuullut kun laittaa kalkkia rajaksi niin eivät tulisi siitä ylitse .En tiedä en ole kokeillut.Käärme aistii kaukaa maantärähtelyn .Näkö sillä on olematon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 20:23

Olen kuullut sellaisen konstin että polttaa elävän kyykäärmeen siellä tontilla. Pitäisi tehota toisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 22:30

Kamalia konsteja,polttaa elävä kyy...keskiaikaista,mieluummin murkkukekoja,niihin voi samalla istahtaa,jos oikein kuumat paikat tulee.prrempi mun mielestä hyppiä tasajalkaa tointilla ja puhaltaa "vuvuzela-soittimella",ihan oikeesti B-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 23:22

tässä tarinaa miten kyiden kanssa toimia:

www.sammakkolampi.fi/lajit/k...halla.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 23:27

Meilläkin silloin tällöin näkyy kyitä, etenkin pitkän kuivan kauden jälkeen suuntaavat vettä kohti. En sen kummemmin niitä ole hätyytellyt. Tontille tulevat pääsevät hengestään, mutta muualla luonnossa annetaan olla rauhassa. Jos näen kyyn tiellä, niin en taatusi tahallani aja päälle ja jos liikun jalkaisin, niin annan otuksen mennä. Muuten: vaikka olisi murkkukekoja tontilla, niin ei pidä kyitä välttämättä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 07:07

Vietän kaupungissa juhannuksen.

Vanhan kansan uskomus on se jos on komea muurahaiskeko niin kyy ei tule, se on kyllä puppua.

Muistan lapsuudestan kyy tuli kyllä mummolan pihalle.
Kuulin itse en tarkalleen muista johtui kun oli pieni.
Olimme menneet mummolaan ja parin päivän päästä alkoi Isojoen suur metsäpalo joka kesti päiviä.
Pappani ja kaikki mummolassa olleet miehet lähtivät paloa sammuttamaan myös isäni, polkupyörillä lähtivät sen kyllä muistan.
Ensin tuli pappani muutaman päivän päästä, sanoi että oltiin ajettu hänet sieltä pois kun oli vähän jalkaansa kirveellä hutassut, meille näky oli kaamea kun otti saappaan pois koko kirven mittanen haava säärilussa joten pappaa kiidätettiin Kankaanpään sairaalaan..
Meni siitä tovi kun isäni tuli hetkeksi lepäämään ja hakemaan evästä. Minulla oli niin kiire isäni luo juoksin häntä vastaan pihan alkuun, kun tätini huusi kauhusta ( sen muistan) Katja Katja siinä on iso kyy juoksin sen yli, ei siinä kuinkaan käynyt. Vaan kun hyppäsin isän pyörän selkään niin jalkani menivät pinnojen väliin ja sain siitä ikuiset arvet nilkka luuhun, niin minäkin sitten Kankaanpään sairaalaan.
Siinä istuimme minä ja pappa pihalla jalat paketissa..

teininä taas mummolassa sattui niin, olin uimassa mummolan jokirannassa leveys oli tosi lyhyt varmaan nippanappa 10 metriä joten usein uiskentelin naapurin rantaan pituus suuntaan.. Edesmennyt serkkuni huusi mummolan laiturilta sua kohti tulee kyy..
Sehän on uskomus jotta käärme ei pistä vedessä, mutta se pitää paikkaansa ainakin minun mielestäni, uimme siis ison kyyn kanssa ristiin joten se lipui minun selkäni päältä jokivesi lämmin ja käärmeen lipuminen aiheutti veden viilennystä ja kosketusta selkäni poikki.. Katsoin sen jälkeen kun kyy meni toiselle puolen rantaa..

Tästä on joku 5 vuotta vanhan koirani Toffen aikaan joka kyllä jätti minut viime juhannuksen jälkeen. Olimme koirien ulkotarhassa Toffen ja ystäväni kanssa, istuimme penkillä ja juttelimme koirani hääräsi siellä liikuskeli yksinään.
ystäväni äkkiä sanoi minulle katso kyy Toffen vieressä. Toffe istui ja katseli muualle onneksi olisi varmaan sitä kepiksi luullut.Nousin tyynesti ylös kävelin koiraani kohti, kyy seurasi koiraani oli menossa kerälle joten se ei kiinnittänyt minuun huoiotani, kaappasin koirani syliini ja kävelin tieheni, sydän siinä hakkasi tuhatta ja sataa selvisimme.
Käärme kyllästyi meihin joten lipui tiehensä... Kyllä siis kaupungissakin siis käärmeitä löytyy...

taisinpa mennä kysymyksen ohi, mutta kaikki on tapauksia jossa on mukana KYY... ja kaikkia en nyt jaksa kirjoittaa tapaamistani kyykäärmeistä mutta koskaan ei ole käärme minua pistänyt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 20:25

En tiedä muuta konstia kuin hankkia mökki pohjoisimmasta Lapista.
Kyy kun ei pääse Saariselän yli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 21:15

Jos on vaara kyykäärmeistä..parasta kävellä saappaat jalassa...ja tappaa jos kohdalle osuu..muistan lapsena sanottiin,että saa 10 syntiä anteeksi..jos tapaa kyykäärmeen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2010 - 19:37

Muistan jostain lukeneeni seuraavanlaisen vinkin: Puutarhakalkkia tontin rajoille, niin kyy ei tule pihapiiriin. Kalkki polttaa sen nahkaa.