Milloin hetekat tulivat markkinoille, paljonko niitä on valmistettu?

Vieläkö sinulla on säilössä tälläinen aarre.

Avainsanat: heteka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.06.2010 - 14:12

Vuonna 1932. Muistan aina kotona oli heteka lapsuudessani sodan jälkeen ja teki kipeää kun sormet
jäivät nostorivan ja rungon väliin, sellaisessa hetekassa, jossa makuualustan sai laskettua alas.
Veikko Lavi laulaa hetekasta mainiosta YoyTubessa, rahinaa myöten.

Lähteet:
1 lause google.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2010 - 22:54

ensimmäiset heteka-sängyt vuonna 1932

www.heteka.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2010 - 00:43

Helsingin Teräshonekalutehdas alkoi hetekan valmistuksen 1932 ja niitä valmistettiin liki 2 milj. kpl vuoteen 1964 jolloin tuotanto loppui. (vähäviisaan linkki.)
Enpä ole moista aarretta koskaan omistanut.

Olin vuonna 1963 Hetekalla töissä Hgin Vallilassa (koemakaajana)?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2010 - 07:32

En tiedä milloin tulivat ja milloin lähtivät ,lähtivätkö vieläkään.Meillä nimittäin on tallessa vanha hetekka.Oikein löysä hetekka oli selän hoitomenetelmä.Kaikilla selkä armottomasti kipeä.Toiset laittoi vaneerin pohjalle sanoivat että selkä ei kipeydy.Hyvähän se oli kun sai petata alaosaan ja työntää alle.Sitten päikkätrit sai ottaa yläosassa.Hyvä keksintö joskus.Oma aikaansa kutakin.Jotkut kaipailee hyviä hetekoita.Ne natisi ja kitisi kuulemma kivasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2010 - 21:24

Ensimmäiset vuonna 1932...veljeni aikoinaan nukkuivat hetekassa...ja tämä hetekkaa on meidän vintissä...missä on hyvä säilyttää ylimääräisiä peittoja ja tyynyjä...taitaa olla hetekan päällä jokunen mattokin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 18:05

Kyse on siis tästä hyvästä vanhanajan sängystä jolle on tehty serenadi:
www.youtube.com/watch?v=VBLvajPMBJQ

Olen nukkunut tuollaisella monta lapsuuteni yötä.

Lähteet:
oma tieto ja you tube