Millainen paikka on Helsingin Korkeasaari ollut aikaisemmin ja milloin se on otettu kaupunkilaisten käyttöön?

Avainsanat: kruunuvuoren selkä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2010 - 08:23

www.korkeasaari.fi/elaintarh...avuosi2009

Viime vuonna näköjäs juhlavuosi,mun muistot ei ylety noin kauas,kodikas pikku eläintarha.Historiasta näkyy.että Korkeasaaren rinnalla on ollut myös kilpailija,joka kantaa vieläkin nimeä Eltsu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2010 - 07:18

Se on ollut luulisin tavallinen kallio saari.Aika avara tähän verrattuna.Kait se on ollut lintu saari.On siellä joku mökkipahahen voinut olla. Empäs osaa sanoa enempää.Veneilijät luuisin sitä käyttäneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 09:01

Väärin se alusta asti on mennyt. Nimittäin Korkeasaari ja Arkadianmäki. Näyttää olevan tuollaa Arkadianmäellä kaksisatapäinen apinalauma. Korkeasaarelaisilla on kuitenkin olemassa jonkinlainen puolustus käyttäytymiseensä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 09:56

Korkeasaari on jo kauan ennen eläintarhan perustamista ollut helsinkiläisten virkistyskäytössä. Juhana-herttua oli luovuttanut saaren kaupunkilaisten käyttöön erityisoikeuskirjalla 3. elokuuta 1569 useiden muiden saarten joukossa. Helsinkiläiset käyttivät saarta aluksi lähinnä kalastuspaikkana ja laidunmaana. 1800-luvun alussa saari oli kaupungin puutavaran varastopaikka.

Krimin sodan aikana Korkeasaari joutui sotilasviranomaisten valvontaan. Pitkällisen, muun muassa lehdistössä käydyn polemiikin jälkeen saari vapautui sotilaskäytöstä Helsingin kaupungille 1864. Saarelle järjestettiin tuota pikaa säännöllinen höyrylaivaliikenne, rakennettiin ravintola, tanssilava, keilarata ja keittokatoksia. Saaresta tuli suosittu retkeilykohde. Wiki

145 vuotta sitten siellä alettiin jakaa "karhuviinaa" jotta pääsi harrastamaan karhunpainia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 12:59

en juuri muuta muista , kuin että joskus siellä oli kilpa-ajoja .. en ole ollut mukana niitä katsomassa , enkä ajammassa .. mutta vaan jäänyt jonkin moinen muistikuva moisista menoista ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 13:49

Ainakin on ollut kaupunkilaisten virkistyspaikka.

Korkeasaari on jo kauan ennen eläintarhan perustamista ollut helsinkiläisten virkistyskäytössä. Juhana-herttua oli luovuttanut saaren kaupunkilaisten käyttöön erityisoikeuskirjalla 3. elokuuta 1569 useiden muiden saarten joukossa. Helsinkiläiset käyttivät saarta aluksi lähinnä kalastuspaikkana ja laidunmaana. 1800-luvun alussa saari oli kaupungin puutavaran varastopaikka.

Krimin sodan aikana Korkeasaari joutui sotilasviranomaisten valvontaan. Pitkällisen, muun muassa lehdistössä käydyn polemiikin jälkeen saari vapautui sotilaskäytöstä Helsingin kaupungille 1864. Saarelle järjestettiin tuota pikaa säännöllinen höyrylaivaliikenne, rakennettiin ravintola, tanssilava, keilarata ja keittokatoksia. Saaresta tuli suosittu retkeilykohde.

Kun 1. toukokuuta 1883 Korkeasaari vuokrattiin kymmenen vuoden sopimuksella Helsingin Anniskeluyhtiölle, yhtiö aloitti heti saaren kunnostustyöt. Saarelle suunniteltiin tieverkosto ja istutukset kaupunginpuutarhuri L. A. Jernströmin johdolla. Arkkitehti Theodor Höijerin suunnittelema koristeellinen huvilatyylinen kesäravintola valmistui 1884. Seuraavina vuosina valmistuivat laivamatkustajien odotushuone, paviljonki, pesutupa ja puutarhurin asunto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 17:38

Erityisen hyvä kysymys, ja en edes halua tietää kaikenlaista taustaa.Mieheni mainitsi että koko hänen sukunsa on runsaskarvaista ja jopa isoisänsä meni täysillä ensimmäisenä vuonna , karvaisin apina ja haluttavin, naiset kuulemma tykkää karvaisista miehistä. Anteeksi erehdyin Arkadian mäkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 17:44

Tuli käytyä viimekesänä. Edellisestä käynnistä oli jo vierähtänyt liki kolmenkymmentä vuotta. Silloin se oli vielä viihtyisä ja näki jopa eläimiä. Nyt suurin osa aitauksista oli poissa tai kokonaan tyhjiä. Rahastuspisteeksi sekin paikka on tainnut mennä kokonaan. Mielenkiintoisin eläinkoppi takavuosina oli se minkä seinässä luki Restaurant... =).