Onko maapähkinä pähkinä?

nyt kaipailen teitin ihka omaa tietoa/oletusta (teen tutkimusta), ei lunttauksia, eli mitä mieltä ootte?
Pähkinäthän ovat tosi proteiiinipitoisia, sisältävät myös paljon välttämättömiä rasvahappoja + monenlaisia vitamiineja.

Lisätty: 27.06.2010 - 13:03

Eli, vaikka kasvin siemenestä käytetään nimeä pähkinä, se ei sitä ole. Kasvi kasvattaa muiden palkokasvien mukaan palon, jossa siemenet sijaitsevat.

Eli vähäviisas ehti ja tiesi ekana, joten häntä äänestän nyt näin myöhässä, kun koneeni on reistaillut, mutta muitten äänet sitten lopullisesti ratkaisevat:)

Avainsanat: pähkinä maapähkinä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.06.2010 - 20:44

no jos ei saa luntata, niin muitelisin koulujuttuja (tosi kaukaa) että olis maapähkinä herne tai joku semmonen

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.06.2010 - 19:58

no onhan se tokkiinsa ...mun suurin herkkuni on bistaasipähkinät ....mutta sappeni inhoo niitä todella paljon, enkä voi niitä syödä ...kuin mielikuvituksessani vainen..niin vielä tuost pähkinäst ...et jo nimikin sanoo sen olevan pähkinä .. uskoisin :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 21:47

Kyllä maapähkinä on maapähkinä,ainakii miun mielestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 22:34

Pähkinä se on, mutta hernekasveihin kuuluva laji.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 07:29

Hyvä pähkinä .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 08:27

Hyvä pähkinä se on. Linnut ja oravat siitä tyykkää. Taidan itsekin olla jonkinlainen pitkänokka, kun omaan suuhunkin välillä maapähkinä uppoaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 11:45

Totta kai sen on pähkinä..
Eipä juuri ollut pähkinä purtavaksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 15:27

Mielestäni on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 20:43

Jos tämän jutun kanssa ynyttelemään ruvetaan, niin kasvitieteellisesti maapähkinä ei ole pähkinä :

______
Seuraavat lajit eivät ole kasvitieteellisesti pähkinöitä vaan luumarjan kiviosia tai muunlaisen hedelmän siemeniä, mutta ruoanlaittomielessä ne usein lasketaan pähkinöiksi:

* Australianpähkinälähde?
* Cashewpähkinä
* Kookospähkinä
* Maapähkinä
* Manteli
* Pistaasipähkinä
* Saksanpähkinä
* Parapähkinä

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2010 - 21:38

Tässä oli kysymystä purtavaksi, mutta mielestäni pahkinä, siis ne joita oravillekin syötetään,
olisivat jonkin puun hedelmiä, ei hajuaakaan .
Nakertelen kymmenkunta niitä päivässä, ovat kuulemma hyviä ravintoaineita sisältäviä, mutta
painoaan tarkailevalle ei niitäkään saa liikaa napsia.

Lähteet:
omat aivot

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 17:36

Eikös ne ole vähän kuin herneitä, mutta herneen sijalla siinä palossa on pähkinä. Nam, söisin varmasti itseni halki jos ostaisin niitä. Samoin käy herneiden kanssa.