Puhuttelevatko läheisesi sinua oikealla etunimelläsi vai lempinimellä?

Avainsanat: etunimi lempinimi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.06.2010 - 09:50

riippuu puhettelijan mielentilasta.
mutta yleensä kyllä sillä nimellä,
minkä vanhemmat ovat antaneet.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.06.2010 - 10:18

Aikuiset puhuttelevat oikealla nimellä, lapset sanovat mammaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 10:40

Aikuiset puhuttelevat minua yleensä oikealla nimelläni,ja muut äitiä, tai oikeaa nimeäni käyttäen. Poikkeuksen tästä tekee toisinaan mieheni. Silloin kun mieheni haluaa ilahduttaa hän kutsuu minua jollain antamistaan lempinimistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 11:09

Kyllä etunimellä, kaksi vanhinta lasta äidiksi ja nuorin, joka varttui pääkaupungissa kutsuu minua nimellä mutsi. Ei tarvi kun kahden kirjaimen paikanvaihto, niin olisin ilmiselvästi koira.
Mutta hällä väliä nyt, meillä Keski-Suomessa ja lapsuudessani isoäiti oli mummu, mutta nyt olen joutunut muuttumaan mummoksi lastenlasteni asuinpaikan mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 11:17

Kotoväki, lapset ja lastenlapset, sekä osa ystävistä pappapsi puhuttelevat. Muut sitten lempinimellä. Aniharva muista edes oikeata nimeä tietää.
Taitaapi olla niin, että apinan tuntee kaikki ja apina ei juurikaan ketään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 11:34

Kyllä mua on puhuteltu ihan kaste nimeltä .Etunimeltä ei ole lempinimeä.Lapset sanoo äiti tai etunimellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 11:53

oma nimi yleensä tai äijä,

(pari 5v:tä on tykästynyt tohon äijään eikä minulla ole mitään sitä vastaan )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 12:59

Lapsena minulla oli montakin lempinimeä, aikuisena puhutellaan etunimellä, lukuuottamatta mieheni keksimiä lempinimiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 15:12

etunimellä. minulla ei ole koskaan ollut mitään lempinimeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 18:32

Lyhentävät nimeäni ties miksikä muotoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 19:53

kyllä suurinosa läheisistä ja kavereista kutsuu lempinimellä , joka on melkein sama , kuin tämäkin nimimerkkini....mutta vain suomalaisempi nimi ...mummi lastenlapsille ja äiti lapsille ....nuorin kyllä vääntelee miksi milloinkin lempinimestäni .... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 20:10

Oikealla nimellä ,mutta tyttärenlapset sanovat mummiksi ja omille lapisille olen äiskä...Vanhat työkaverit kutsuvat lempinimellä..minkä sain ,kun olin töissä..Tänääkin kun entinen työkaveri soitti sanoi minua lempinimellä,kun kyseli koska tämän kesän yhteinen hetki vietetään..meitä kuuluu siihen porukkaan 5 naista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 20:50

Omalla nimellä useimmat. Pojanpoika on alkanut kutsua etunimellä myös. Lieneekö huomannut, että " kuulen" paremmin. Pomo laittaa nimeni perään -uska päätteen ja luulee, että tottelen paremmin.Omat lapseni puhuttelevat äitiksi. Muutama sukulainen käyttää tuota nimimerkkiäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 21:10

Vuoskymmenet oli, ettei ollu lepinimee ja kutsuttu yleensä kutsumanimellä useimmat, muksut (aikuiset): äippä, mutsi, lapsenlapset: mummu, työkaverit joko omalla nimellä tai Lelle tai bossiksi:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 22:21

Miheni kutsuu minua etunimelläni,poikani sanoo äiti ja ystävät lempinimellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 00:23

Milloin mikäkin käytössä,etunimi-ja lempinimi,yks ystäväporukka kutsuu Pateksi B-),toinen taas ei lainkaan ymmärrä sitä.Onneksi ei sukunimi ole kutsumanimi,yleensä."Lapselle" olen mutsi tai jos haluaa saada mun näkemään punaista&vihreää sanoo äiskä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 01:32

Kahdelle sisarelleni olen iankaikkisesti pikkusisko, jota kutsutaan lempinimellä. Muuten minua puhutellaan omalla etunimelläni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 06:37

Äippä, Mari-mummo, muru ja lapsena oma äitini kiusatessaan kutsui minua Mar-Lovviisaksi, josta sain jonkinmoisen raivarin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 07:15

Äiti, isä ja veli kutsuvat oikealla nimellä. Työkaverit ja muut kamut lempinimellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 08:29

Oikealla nimellä tai sitten yhdellä lempinimellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 11:44

Etunimellä ja tuo ukkokulta taas kutsuu minua millä mielentilalla on niin nimi sen mukaan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 22:21

lempietunimellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 17:31

Minulla - rakkaalla lapsella (?) - on monta nimeä joilla kutsutaan ja komennetaan.