Jos krusifiksi on dokumentti tapahtuneesta, niin miksi tapahtumaa kaunistellaan lisäämällä häpeän kohteelle vaatetus?

Googlen kuvahaun tuloksia jäin ihmettelemään, kun niissä Jeesus oli kuvattu erilaisissa lannevaatteissa.

Avainsanat: uskonto historia jeesuksen ristiinnaulitseminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.06.2010 - 14:08

Kirjassaan The Sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern Oblivion taidehistorian tutkija Leo Steinberg tarkastelee miten Jeesuksen alastomuutta ja sukuelimiä on käsitelty renessanssin taiteessa 1300-luvulta 1500-luvulle. Tämän ajan uskonnollisia taideteoksia pidettiin pitkään salassa, ja niitä ei näytetty yleisölle, koska Jeesus kuvattiin usein alasti ja toisinaan hänellä kuvattiin selvästi erektio, joka oli verhottu ohuen kankaan alle. Kuvien aihe oli joko Jeesuksen lapsuus, ristiinnaulitseminen tai tapahtumat ristiinnaulitsemisen jälkeen. Rooman vallan aikana ristiinnaulitsemisessa uhrit riisuttiin aina täysin alasti ja raamatussakin on kuvaus siitä, miten roomalaiset sotilaat pelasivat Jeesuksen vaatteista. Silti meille kaikille näytetyissä kuvissa Jeesuksella on peittonaan lannevaate.
www.tiede.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.06.2010 - 09:01

En muista että missään nähneeni olisi alastomana ollut, aina on ollut tuo lannevaate..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 12:02

tuskinpa krusifiksi mikään dokumentti on, tuskinpa sitä koskaan sellaiseksi on tarkoitettukaan ...

jos olisi dokumentti niin niissä olisi paljon muutakin huomautettavaa kuin lannevaate (joka muuten saattaa olla ihan paikallaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 18:22

Hyvä vain että on lannevaatetta yllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2010 - 22:12

Empä ole tuota tullut ajatelleeksi, mutta hyvä kysymys.
Aatami ja Eeva tekivät viikunapuun lehdistä lannevaatteet itselleen häpeästä, joka tuli
heille kun he olivat tehneet kielletyn teon.
Nyt ajattelen, että en kestäisi katsella Jeesusta täysin alastomana ristillä, on hyvä, että hänellä on
lannevaate.Näen ne omat syntini siinä lannevaatteessa, jotka Jeesus on sovittanut puolestani.
Lopuksi lainaan tohtori C Truman Davis sanoja:" Kuinka kiitollisia voimme ollakaan saadessamme
jälkinäytöksen: vilahduksen suuresta armosta, ihmistä kohtaan - sovituksen lahjasta, ihmeellisestä
ylösnousemuksesta ja pääsiäisaamun odotuksesta".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 17:28

Siveellisyydestä siinä varmaankin on kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2010 - 17:12

tuskimpa ne sitä munasillaan ristiinnaulitsi...? lannevaate sopii hyvin mun mielikuvaan sen hetken tapahtumasta. ( logiikalla = näki mihin keihään pisti. helpompi puhdistaa ja kääriä liinoihin ) ja mitä tulee alttarikuviin - kyllä sen "kaavun" mieltään näinhin taivaan tapahtumiin paremmin ku lannevaatteen. enkeleilläkin kaavut/mekot mitkälie.
mutta nämäkin mielipidejuttuja.